020 530 0160

De Reclame Code Commissie geeft ‘lotgenoten’ gelijk

Gepubliceerd op 14 augustus 2009 categorieën 

 De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de meer dan zestig klagers die vonden dat de reclame van de Staatsloterij misleidend was, gisteren in het gelijk gesteld. Al eerder deze week schreven Marieke Neervoort en ik hierover.

De reclame van de Staatsloterij is volgens de RCC misleidend, omdat de consument niet op de mogelijkheid wordt gewezen dat in plaats van de volledige jackpot de prijs op eenvijfde lot valt (wat het geval was). De Staatsloterij stelde in de reclame dat de jackpot van 27,5 miljoen euro gegarandeerd zou vallen, maar die kans bleek kleiner dan 50 procent omdat het aantal deelnemers met een eenvijfde lot groter was dan met een heel lot.

De RCC kan geen juridisch bindende uitspraken doen, maar toch past volgens de secretaris van de RCC Bert Lagerweij in 92 procent van de gevallen de ongelijk gestelde partij zijn reclame aan. Zo ook de Staatsloterij, die de reclame voor de eerstvolgende trekking van 10 september gaat aanpassen. De Staatsloterij overweegt om in beroep te gaan bij het College van Beroep.

 

Lees hier het hele bericht en hier de uitspraak van de RCC.

Bron: Adformatie.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Kim Crijns

publicaties

Gerelateerde artikelen