NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Klachten bij Reclame Code Commissie (RCC) over trekking van de Staatsloterij

Klachten bij Reclame Code Commissie (RCC) over trekking van de Staatsloterij

De RCC heeft veel klachten binnen gekregen over de laatste trekking van de Staatsloterij, waarbij spelers konden meedingen naar de jackpot van 27,5 miljoen euro.

 

In de reclamecampagne van de Staatsloterij werd gemeld dat de jackpot van 27,5 miljoen euro op 10 augustus gegarandeerd zou vallen. Klagers zijn boos omdat niet de gehele jackpot is uitgekeerd maar een vijfde van het bedrag, dus 5,5 miljoen euro. (Saillant detail: de winnaar uit Utrecht heeft zich nog niet gemeld voor de prijs). Volgens de klagers was de reclame die de Staatsloterij maakte misleidend, omdat het niet duidelijk was dat de jackpot ook op eenvijfde lot kon vallen.

 

De RCC neemt de klachten serieus en behandelt ze met spoed, ook omdat bij de volgende trekking van 10 september de overige 22 miljoen zal vallen en er dan waarschijnlijk min of meer dezelfde reclames zullen komen. Na de behandeling op donderdag 13 augustus zal zo snel mogelijk uitspraak worden gedaan.

 

Volgens een woordvoerder van de Staatsloterij gaat de loterij er alles aan doen om ‘ruis weg te nemen’ Hij noemt het vervelend dat er verwarring is ontstaan over de trekking.‘We hebben altijd gezegd dat de jackpot gegarandeerd valt, niet dat er zeker 27,5 miljoen euro wordt uitgekeerd. Dat hebben mensen en media ervan gemaakt.’

 

De Staatsloterij leek echter wel voorbereid op de verwarring die trekking van een eenvijfde lot zou kunnen veroorzaken, want in de verkooppunten lagen informatiefolders klaar en op internet en in kranten verscheen een advertentie met uitleg onder een mannetje die in plaats van de hele oranje Staatsloterij vis/haai (27,5 miljoen) alleen de staart van de vis omhoog houdt (een deel van de 27,5 miljoen).

 

In totaal werden er voor de trekking van maandag 8,6 miljoen loten verkocht. Voor veel mensen was de hoge jackpot een extra aanleiding om een lot of loten te kopen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de verkochte loten eenvijfde loten waren. Dat verhoogt de kans dat de jackpot op zo’n lot valt. Het is niet zo dat alle vijf de delen van een eenvijfde lot worden verkocht. Elk lot heeft een eigen nummer en de hoofdprijs valt of op een heel lot of op een eenvijfde lot. De kans dat de 27,5 miljoen euro maandag niet geheel zou worden weggegeven, was dus meer dan 50 procent.

 

Lees  hier en hier de berichten.

 

 

BRON: de Volkskrant en Adformatie.nl en Reclamewereld.blog.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

M.Uitterhoeve maandag 1 februari 2010 23:11

De schiphol brand bracht aan 't licht wat er allemaal mis is als achteraf geanaliseerd wordt. Nout Wellink heeft vaak genoeg gewaarschuwd maar zolang alles goed gaat heeft niemand er oren naar.De jongste AH reclame laat iemand op een pallet zich omhoog liften. Nou als de arbeidsinpectie dat nog niet heeft waargenomen cq geregareerd heeft weet ik niet maar is weer een voorbeeld van onderdoordacht gedrag. Velen zullen toch hun verantwoordelijkheid kennen en zich niet door laten beinvloeden maar voor velen zijn zulke beelden in hun onderbewustzijn opgenomen en beseffen niet welke gevaren er aan kleven omdat er ook niet bij gewaarschuwd wordt dat dit onverantwoord. Bij zulke acties zijn immers ook mensen verongelukt waarbij ook doden zijn gevallen. Op mijn heftruck cursus is mijn geleerd dat dit ten strengste verboden is. Reclame en andere media hebben een voorbeeld functie en die moeten ze dan ook ten goede benutten.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.