020 530 0160

Verscherpt toezicht op fashion webshops

Gepubliceerd op 25 november 2014 categorieën , ,

 Veel webwinkels houden zich niet aan de regels voor het terugbetalen van het aankoopbedrag nadat een consument een besteld product heeft geretourneerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de onderzochte webwinkels betaalde 31% het aankoopbedrag niet op tijd terug. De Consumentenbond heeft deze onderzoeksresultaten gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

 

Uit een steekproef van de ACM blijkt dat op meer dan de helft van de Nederlandse fashion websites onjuiste informatie staat over terugbetaling bij annulering van de aankoop. Dat terugbetaling een probleem is, wordt bevestigd door het onderzoek van de Consumentenbond.

 

Focus op online modebranche

De ACM gaat optreden tegen fashion webshops die consumenten niet volledig of niet tijdig terugbetalen als zij hun aankoop retourneren. De ACM kan een last onder dwangsom opleggen (bijvoorbeeld een bevel om een website uit de lucht te halen op straffe van een dwangsom) of een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding.

 

Belangrijkste regels voor terugbetaling bij webwinkels

·         de webwinkel moet de consument die zijn aankoop ontbindt binnen 14 dagen zijn geld terug betalen;

·         – de webwinkel moet álle betalingen die hij van de consument heeft ontvangen terug betalen, dus ook de eventueel betaalde bezorg- en andere bijkomende kosten. Op de website mag dus niet worden vermeld dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald;

·         – de kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument als dit ten minste vooraf is gemeld;

·         – de webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Zo mag de webwinkel alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;

·         – de webwinkel moet consumenten op zijn website duidelijk en juist informeren over deze regels.

Lees hier de 5 belangrijkste aandachtspunten waar webwinkels sinds 13 juni 2014 rekening mee moeten houden.

Waarom de focus op de online modebranche?

Bij aankoop van kleding en andere modeartikelen gaat het vaak om relatief kleine bedragen. De bezorgkosten zijn dan relatief hoog. Ook het retourpercentage in de modebranche is relatief hoog (35%). De schade voor consumenten die niet of niet tijdig het volledig betaalde bedrag krijgen terugbetaald is derhalve aanzienlijk. Bovendien is er sprake van oneerlijke concurrentie met webwinkels die zich wel aan de regels houden.

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Marieke Neervoort

publicaties

Gerelateerde artikelen