020 530 0160

Storingen banken nemen hand over hand toe

In de afgelopen maand (april) waren er bij de drie grootste banken van Nederland op meer dan de helft van de dagen, te weten 53% verdeeld over de maand, storingen. De ING, Rabobank en ABN Amro kampten elk 16 dagen met storingen, zo blijkt uit een analyse van website Allestoringen.nl. Woordvoerder Tom Sanders van Allestoringen.nl:  Het aantal storingsdagen is het hele jaar al opvallend hoog bij de drie grootste banken. Ook in april is er nog geen daling van het aantal bankstoringen te bespeuren, met uitzondering van SNS Bank die de hele maand storingsvrij was.”

Er is een duidelijke stijging te zien in het aantal storingsdagen. In de periode van januari tot en met april 2014 telde ING 63 storingsdagen, ABN Amro 55, Rabobank 54 en SNS Bank 7. In dezelfde periode vorig jaar ging het om respectievelijk 32, 26, 32 en 6 storingsdagen. Volgens de banken kennen de storingen verschillende oorzaken, van ’technische problemen’ en fouten in het back-upsysteem tot onderhoudswerkzaamheden en cyberaanvallen, waardoor de banksystemen plat werden gelegd.

De Consumentenbond betreurt het dat er nog altijd geen compensatieregeling bestaat voor klanten die door een storing tijdelijk geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. Vorig jaar deed de bond al een oproep aan de leden van de Tweede Kamer en de bond gaat wederom langs om aandacht voor dit onderwerp. De Consumentenbond vindt dat de banken niet voor hun verantwoordelijkheden kunnen weglopen. ”Banken zijn een nutsvoorziening. Ze zijn er verantwoordelijk voor dat alles werkt”, aldus Sandra de Jong namens de bond. “De klant staat bij storingen met de rug tegen de muur. Als die een bepaalde dag niet kan inloggen op de site van de bank of wanneer het salaris te laat is gestort, heeft klagen weinig zin. Het probleem wordt er niet eerder door opgelost. Daarom vinden wij ook dat hier een wettelijke regeling moet komen”, benadrukt De Jong.

De energiebranche kent al wel een compensatieregeling voor stroomstoringen. Wellicht dat gezien de toename van het aantal storingen en de druk vanuit onder andere de Consumentenbond dit voorbeeld nu gevolgd gaat worden voor internetbankieren.

Lees hier de berichtgeving op AutomatiseringGids en hier die op Nu.nl.  

Bron: AutomatiseringGids en Nu.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen