020 530 0160

RCC: consument maakt minder onderscheid reguliere winkels en webwinkels

Gepubliceerd op 28 januari 2008 categorieën 

In een nog ongepubliceerde uitspraak, heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat een mailing van elektronicahandel BCC misleidend is. Dit meldt de website van Stichting Reclame Code. 


De mailing bevatte de volgende tekst: 


“Bij BCC houden we de prijzen van de concurrentie scherp in de gaten, zodat we u altijd de laagste prijs kunnen bieden. En, mocht het een keer niet lukken dan betalen we u het verschil plus 25% terug”.  


Het begrip “concurrentie” werd door BCC echter vrij beperkt geïnterpreteerd. Toen een aantal consumenten op internet een lagere prijs had gevonden, weigerde BCC aan hen het prijsverschil (plus 25%) te betalen, omdat de betreffende concurrenten niet als vergelijkbare aanbieders werden beschouwd.


De Commissie overweegt dat de gemiddelde consument tegenwoordig steeds minder onderscheid maakt tussen reguliere winkels, reguliere winkels met de mogelijkheid om artikelen via het internet te bestellen en internetwinkels. Dat het aanbod niet van toepassing zou zijn bij een prijsvergelijking met internetwinkels, is voor de gemiddelde consument daarom niet duidelijk.


Aangezien BCC kennelijk ook niet duidelijk (genoeg) gemaakt heeft dat er voorwaarden aan het aanbod waren verbonden, oordeelt de Commissie dat de reclame onvolledig en daardoor misleidend is.


BCC heeft in het verleden bewezen zich weinig gelegen te laten liggen aan de uitspraken van de Commissie. Reeds in 2003 en in 2004 werd deze laagste-prijs garantie misleidend geacht. Hieruit blijkt wel de beperkte macht van de Reclame Code Commissie. De Commissie kan immers uitsluitend een aanbeveling doen aan de adverteerder om niet meer op die manier reclame te maken. Een verbod of boete kan alleen door de rechter worden opgelegd.


Lees hier het bericht van de SRC.

Bron: Stichting Reclame Code
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Tjalling Hylkema

publicaties

Gerelateerde artikelen