020 530 0160

Nader onderzoek gestart naar ‘one click’ octrooi van Amazon.com

Gepubliceerd op 22 mei 2006 categorieën 

Het Amerikaanse octrooi- en merkenbureau USPTO (United States Patent and Trademark Office) heeft afgelopen vrijdag opdracht gegeven het veel bekritiseerde ‘one click’ handelmethode-octrooi van Amazon.com opnieuw te onderzoeken. Aanleiding hiervoor is de (ludieke) actie van de Nieuw Zeelander Peter Calveley die meent dat een eerder recht bestaat op het octrooi. De man, een professioneel bewegingsartiest wiens bewegingen de basis vormen voor vele visuele effecten in films, zette eerder een campagne op voor de erkenning van bewegingsartiesten die nooit op de titelrol van films genoemd werden. De kleurrijke man heeft bovendien een sterke fascinatie voor octrooien die ertoe heeft geleid dat hij op een dag bij het bekijken van het Amazon-octrooi op de USPTO website moest denken een eerder octrooi van Digicash. Dit octrooi beschrijft een handelsmethode waarbij een potentiële koper een elektronische account heeft met daarop een bepaald bedrag. Door vervolgens bepaald voorwerp op een bepaalde website aan te klikken is het voorwerp in één handeling aangekocht door de klant. Doordat het Amzon-octrooi zo ruim is omschreven, bestaat volgens Calveley een overlap met het eerdere Digicash octrooi. Calveley heeft hierover op een weblog gepubliceerd waarbij hij lezers tevens opriep geld te storten in een fonds ter betaling van een nietigheidsprocedure van het Amazon-octrooi. Nadat het benodigde bedrag was vergaard, werd de procedure gestart en USPTO besloot na beraad tot nader onderzoek. Calveley zegt niet te verwachten dat alle claims zullen worden doorgehaald maar wel dat zij in ieder geval zullen worden versmald.


Lees hier het hele bericht.

Bron: The Register
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Anne-Jel Hoelen

publicaties

Gerelateerde artikelen