NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Facebook helpt gebruikers om nepnieuws te herkennen

Facebook helpt gebruikers om nepnieuws te herkennen

Facebook is een online campagne gestart om gebruikers van het sociale platform te helpen nepnieuws te herkennen. Het bedrijf geeft zijn Nederlandse gebruikers tien tips om ‘echt’ nieuws van nepnieuws te onderscheiden. Er wordt bijvoorbeeld geadviseerd om sceptisch naar nieuwskoppen te kijken, onderzoek te doen naar de bron van een nieuwsbericht en meerdere bronnen te gebruiken om berichten te verifiëren.

 

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 liggen grote techbedrijven als Google, Facebook en Twitter onder vuur vanwege de rol die de platformen hebben gespeeld in de verspreiding van nepnieuws en desinformatie. Langzamerhand groeit er een besef dat deze bedrijven niet alleen facilitators zijn van een sociaal platform maar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebben naar hun gebruikers. In een hoorzitting in het Amerikaanse congres begin november 2017 beloofde Facebook maatregelen om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.

 

Gebruikers kunnen inmiddels berichten als nepnieuws aanmerken waarna een onafhankelijke partij onderzoek doet. Daarnaast kondigde CEO Mark Zuckerberg onlangs grote veranderingen in het algoritme aan waardoor berichten van familie en vrienden prominenter naar voren zullen komen en gebruikers minder clickbait en nieuwsberichten zullen zien. Met de tips voor gebruikers om nepnieuws te herkennen zet Facebook een volgende stap in de strijd tegen nepnieuws.

 

Auteur: Robbert Vos

BRON: nu.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.