020 530 0160

Consumentenautoriteit richt zich op misleidende sms-diensten

Gepubliceerd op 27 januari 2009 categorieën , , ,

De Consumentenautoriteit houdt komend jaar het vizier gericht op sms-diensten en gaat haar aandachtsgebied uitbreiden van ringtones naar onder meer datingdiensen. Consumenten klagen nog steeds dat ze vaak lastig van zulke diensten afkomen.


Vorig najaar deelde de autoriteit voor het eerst een boete uit aan een ringetoneaanbieder. Ringtones kregen prioriteit omdat aanbieders daarvan zich vaak op jeugdigen richten. De klachten over dergelijke sms-diensten hebben vooralsnog niet geleid tot wetgeving om het gedrag van aanbieders aan banden te leggen. Wel heeft de industrie een gedragscode opgesteld, maar deze heeft nog niet geleid tot een significante afname van het aantal klachten. Daarom blijft de Consumentenautoriteit aanbieders van sms-diensten scherp in de gaten houden, waarbij de organisatie nadrukkelijk aangeeft dat naast ringtoneboeren ook aanbieders van diensten zoals dating en games niet buiten schot zullen blijven.


Volgens de Consumentenautoriteit is het namelijk nog steeds vaak zo dat advertenties voor sms-diensten onduidelijk zijn: veel consumenten beseffen niet dat ze aan een abonnement vastzitten bij het afnemen van een eenmalig lijkende dienst, zoals het bestellen van een spelletje. De kosten zouden veelal niet duidelijk uit advertenties blijken, maar vooral blijft vaak onduidelijk hoe de consument weer van de dienst afkomt.


De autoriteit vindt dat in reclames altijd duidelijk te zien moet zijn wat voor overeenkomsten consumenten aangaan bij het sturen van een bericht naar een sms-aanbieder. Is dit niet het geval, dan volgt in ieder geval een klacht bij de Stichting Reclame Code. Niet deugende praktijken zullen voorts ook onder de aandacht van de telecomautoriteit OPTA worden gebracht. Ook bij de handhavingscommissie van de door de branche opgestelde Gedragscode SMS-dienstverlening zullen misleidende aanbiedingen worden gemeld. Bij het uitblijven van oplossingen zal de Consumentenautoriteit zelf boetes uitdelen. In dat geval lijkt de kans overigens groot dat het Ministerie van Economische Zaken met wetgeving komt, omdat dan vraagtekens kunnen worden geplaatst bij de effectiviteit van de zelfregulering van de sector.


 Lees hier het bericht.

Bron: tweakers.net
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Wouter Dammers

publicaties

Gerelateerde artikelen