020 530 0160

Buzzen is geen sneaky vorm van reclame

Gepubliceerd op 4 juli 2008 categorieën ,

In april berichtte ik dat de Stichting Alcoholpreventie (STAP) een klacht had ingediend bij de Reclame Codecommissie over buzz-marketing. Buzzen is mond-tot-mond marketing door mensen die gratis of tegen een kleine vergoeding nieuwe producten mogen uitproberen. Het Amsterdamse bedrijf Buzzer heeft al veel buzz-campagnes gevoerd, onder meer voor Grolsch. STAP vindt deze vorm van reclame “sneaky en oncontroleerbaar” en diende dus een klacht in.


De Reclame Code Commissie heeft deze week echter geoordeeld dat Grolsch met deze buzz-campagne niet in strijd handelt met de Reclamecode. Volgens de RCC kunnen de meningen van de buzzers op buzzer.nl “niet worden opgevat als uitingen die in feite openbare  aanprijzingen” van Grolsch zijn. Met andere woorden: de meningen van de buzzers zijn dus geen reclame van Grolsch.


STAP is teleurgesteld over de uitspraak. “Met deze ‘uitspraak’ schieten we namelijk helemaal niets op. De Commissie durft geen uitspraak te doen over het concept buzzmarketing omdat ze geen ‘concrete reclame-uiting’ heeft om te beoordelen, aangezien het bij buzzen draait om mond-tot-mond reclame.” STAP gaat zich nu wenden tot de Tweede Kamer, in de hoop dat die iets gaat doen tegen het buzzen.

Bron: Telegraaf
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Marieke Neervoort

publicaties

Gerelateerde artikelen