020 530 0160

Ajax in virtual reality

Gepubliceerd op 22 oktober 2014 categorieën ,

Het is binnen het voetbal een bekend fenomeen. Na afloop van de wedstrijd wordt deze geanalyseerd aan de hand van videobeelden. Het eindeloos bestuderen van de posities en looplijnen van de spelers om zo te kunnen bepalen waar nog ruimte voor verbetering is.  Ondanks het feit dat ik zelf net geen prof ben geworden (momenteel vijfde klasse kelderbond), kan ik me zo voorstellen dat het bekijken van deze videobeelden niet tot het hoogtepunt van de dag behoort.

Een onderneming uit Alkmaar, Triple IT, heeft nu echter een oplossing bedacht die de wedstrijdanalyses aanzienlijk interessanter maakt. Triple IT  heeft namelijk een Oculus Rift applicatie ontwikkeld waarmee de data van de stadioncamera’s en andere tracking systemen worden gebruikt om een voetbalwedstrijd na te kunnen spelen in virtual reality.

Ajax maakt sinds april 2014 gebruik van deze techniek. De spelers van Ajax zetten een Oculus Rift headset op en bevinden zich vervolgens in een virtuele Amsterdam Arena. Ze kunnen vervolgens vooruit spoelen in de wedstrijd om een bepaalde spelsituatie vanuit hun perspectief te herbeleven. Interessanter nog is dat het ook mogelijk is om dezelfde spelsituatie vanuit het perspectief van een medespeler te bekijken en zo te zien hoe hij het spel beleefde. Het virtueel in de huid van een ander  kruipen, zou tot meer begrip tussen  de spelers moeten leiden. 

De graphics laten nog wat te wensen over. De spelers ogen nog wat blokkerig en hebben allemaal hetzelfde postuur. Dit zal volgens Triple IT in de toekomst anders zijn. Overigens is de spelbeleving ook met mindere graphics erg realistisch. Het televisiecommentaar van de wedstrijd in combinatie met de geluiden van de toeschouwers zorgen er voor dat het brein daadwerkelijk denkt dat aan de wedstrijd wordt deelgenomen. In sommige gevallen begonnen de dragers van de Oculus Rift headset zelfs te zweten.

 

De gegevens worden nu nog na de wedstrijd ingevoerd. De volgende stap is echter dat de data tijdens de wedstrijd wordt ingevoerd zodat de wedstrijd door een derde  live vanuit het perspectief van een speler kan worden bekeken. 

 

Duidelijk is dat de Oculus Rift applicatie van Triple IT een geheel nieuwe vorm van wedstrijdanalyse mogelijk maakt. Of dit ook daadwerkelijk tot betere resultaten zal leiden, moet worden afgewacht.  Het gebruik van Oculus Rift heeft de nederlaag van Ajax gisteren tegen Barça in ieder geval niet kunnen voorkomen.

 

Lees hier het hele bericht.

Bron: wired.com
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Thomas

publicaties

Gerelateerde artikelen