020 530 0160

Advocatenreclame met cokesnuivers ongepast?

Gepubliceerd op 12 november 2014 categorieën ,

Een filmpje dat advocatenkantoor Weening onlangs op hun facebookpagina plaatste, heeft voor wat ophef gezorgd. In het filmpje is te zien hoe twee mannen een lijntje cocaïne verdelen met een visitekaartje van Weening. Als ze het lijntje willen opsnuiven valt een arrestatieteam binnen. Enkele seconden erna komt een team advocaten van Weening binnen, die de mannen onmiddellijk vrij krijgen.

youtube_filmpje_replace

Via verschillende media is negatief gereageerd op het filmpje omdat het ongepast zou zijn. De stelling van het kantoor is dat het filmpje bedoeld was voor alleen een beperkte groep mensen op de facebookpagina van het kantoor.  Zij zouden verbaasd zijn over de ophef.

Daar trap ik persoonlijk niet in. Ten eerste is de facebookpagina niet afgeschermd, dus volledig openbaar toegankelijk voor alle internetgebruikers. Daarnaast is het filmpje op Youtube geplaatst (ook niet afgeschermd), zodat ook niet gezegd kan worden dat het de bedoeling was om alleen voor een beperkt publiek toegankelijk te zijn. Dit alles overigens nog los van de vraag of het voor de beoordeling onder de advocatenwet en de gedragsregels voor advocaten überhaupt relevant is of een uiting in kleine kring wordt gedaan of juist volledig openbaar.

De advocatenwet bepaalt namelijk dat de advocaat zich moet onthouden van enig handelen of nalaten dat een behoorlijk advocaat niet betaamt. Met de term ‘behoorlijk’ wordt aangegeven dat het om gedrag moet gaan dat in overeenstemming is met wat in de advocatenwereld als goed wordt beschouwd. Je gezonde verstand als advocaat zou in mijn ogen mee moeten brengen dat je je niet op een dergelijke manier presenteert. Dat blijkt ook uit de reacties van andere advocaten op het bewuste filmpje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit soort acties lijkt de laatste tijd vaker voor te komen. Het levert de advocatuur in het algemeen geen betere reputatie op, maar zorgt wel voor veel aandacht voor het betreffende kantoor. Dat dat negatieve aandacht is, maakt voor dit kantoor kennelijk niet uit. Het lijkt erop dat ze zich juist willen richten op een doelgroep die dit soort filmpjes wel kunnen waarderen. Weening laat aan de EO weten dat er inderdaad ook al wat mensen hebben gebeld naar aanleiding van het filmpje. Een publiciteitsstunt dus. Misschien geen fraaie, maar wel een succesvolle.

Bron: De Telegraaf
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Anke Verhoeven

publicaties

Gerelateerde artikelen