NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Zelfregulering behavioral advertising

Zelfregulering behavioral advertising

Al jaren waren internetgebruikers gewend om relevante advertenties te zien (bijvoorbeeld auto-advertenties als een auto-website wordt bekeken). Behavioral advertising gaat verder. Daarbij wordt kort gezegd het surfgedrag van internetgebruikers geregistreerd om nóg relevanter advertenties te kunnen laten zien. Voor internetgebruikers levert dit interessantere advertenties op, zo wordt wel betoogd. Uiteraard kan ook meer geld aan adverteerders gevraagd worden voor dit soort advertenties. Deze adverteerders betalen uiteindelijk de meeste diensten die ons 'gratis' worden aangeboden op het internet.

 

Door middel van een cookie dat - doorgaans ongemerkt - op de computer van een internetgebruiker geïnstalleerd wordt, worden de interesses van die gebruiker ingeschat. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat als men altijd naar auto’s zoekt op het internet, maar één avond naar recepten, men die avond nog steeds auto-advertenties te zien krijgt. (Uitleg en filmpje over cookies hier). Eigenlijk wordt overigens niet het surfgedrag van een gebruiker gevolgd, maar slechts het surfgedrag van degene die een computer gebruikt waar een cookie op is geinstalleerd.

 

Een aantal Amerikaanse adverteerders, waaronder Google, heeft een set van regels voorgesteld die het gebruik van behavioral advertising in goede banen zou moeten leiden. De Amerikaanse Federal Trade Commission dreigde enkele maanden geleden de regulering in eigen handen te nemen als de sector niet spoedig zou reageren op de privacyproblemen die deze praktijk met zich mee kan brengen. Ook de Europese wetgever maakt zich zorgen over behavioral advertising (eerdere berichten hier en hier).

 

Download hier de door de adverteerders opgestelde regels

 

Zie hier een bericht op de officiële Google blog.

BRON: Interactive Advertising Bureau, Google


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.