NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Zakendoen met kastje voor kilometerheffing

Zakendoen met kastje voor kilometerheffing

De kilometerheffing is omstreden door mogelijk aantasting van de privacy. Maar het plan biedt ook mooie kansen voor ondernemers.

Morgen is de laatste dag dat het kan: het invullen van de ANWB-enquête over de kilometerheffing. Meer dan 425.000 automobilisten gingen u al voor. Aardig is dat gepoogd wordt de geënquêteerde voor te lichten. Tussen de vragenblokken verschijnt telkens een opsomming van basale informatie over de kilometerheffing. Toch kan die informatie lang niet alle mist rond het wetsvoorstel wegnemen. Een onderwerp dat onderbelicht blijft, is de privacy van de automobilist. De VVD en De Telegraaf vinden dat aspect een belangrijk bezwaar tegen de kilometerheffing. Hoe is uw privacy gewaarborgd?

Bij de kilometerheffing betaalt u naar het gebruik van de auto. Uw gebruik wordt geregistreerd met een 'kastje' dat in de auto wordt geïnstalleerd. Dit kastje met gegevens over uw rijbewegingen vormt de bron van de privacyzorgen. Het College bescherming persoonsgegevens (CPB) signaleerde eerder dat dit kan uitmonden in een 'nationaal volgsysteem'. Geregistreerd wordt immers waar u op welk tijdstip hebt gereden.

Wat is er tot nu toe met de kritiek gedaan?

Na de kritiek van het CBP is het wetsvoorstel op punten aangepast. Een beperkt aantal gegevens wordt nu doorgegeven aan de inningsorganisatie: naam, adres, woonplaats, kenteken, aantal kilometers en het tarief. Waar en wanneer u hebt gereden wordt niet automatisch doorgegeven. Die informatie blijft opgeslagen in het kastje. U kunt er wel voor kiezen uw verplaatsingsgegevens te verstrekken.

Waarom zou u uw verplaatsingsgegevens verstrekken?

Op termijn gaan commerciële partijen allerlei nuttige diensten via het kastje aanbieden. In wezen wordt iedere auto straks uitgerust met een computer met satellietverbinding. Er ontstaat zo een internet voor auto's. Het wordt eenvoudig automobilisten te voorzien van interessante informatie.

Waar zitten kansen?

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is met marktpartijen in gesprek over deze 'value added services'. Het ligt voor de hand dat straks navigatiediensten en file- en verkeersinformatie kunnen worden geleverd via het kastje. De mogelijkheden gaan oneindig ver. Op grond van uw profiel kunnen allerlei locatiegebonden diensten worden geleverd. Waar kunt u parkeren? Waar zijn uw vrienden? Tanken met 10% korting. Eten tussen vijf en zes uur voor de halve prijs.

De verleiding om uw privacy op te geven voor dit soort informatie is groot. En daarin schuilt een risico. Want zodra u toestemming geeft voor het gebruik van uw verplaatsingsgegevens verliest u de controle over die data. De kans dat u ook informatie krijgt voorgeschoteld waar u niet om hebt gevraagd is groot.

Het dilemma is dat elke opslag van persoonsgegevens risico's kent. Die zijn deels te ondervangen door goede beveiliging en door toegang voor derden uit te sluiten. In de praktijk blijkt dat Nederlanders hun privacy graag willen opofferen voor wat korting van de eerste de beste grootgrutter. Moeten we daarom 'no way' tegen de kilometerheffing zeggen? Wat mij betreft niet. De kilometerheffing is een technisch en sociaal experiment met ongewisse uitkomst, maar één ding is zeker: het biedt volop kansen voor alerte ondernemers.

Lees hier de volledige column, verschenen in het Financieele Dagblad van 16 februari 2010.

BRON: Financieele Dagblad


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

I dinsdag 16 februari 2010 14:05

kan dat kastje ook spreken??
jeetje, dat zal de sfeer in de file opleuken...

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.