NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Zakelijk spamverbod nog niet van kracht

Zakelijk spamverbod nog niet van kracht

Volgens Emerce hebben veel bedrijven zich de afgelopen weken druk gemaakt hun adresbestand aan te schrijven in verband met het verbod op zakelijke spam. Het is vanaf 1 oktober 2009 voor hen verplicht om expliciete toesteming te hebben van bedrijven om hen met commerciële e-mailings te benaderen.

In eerste instantie zou het zakelijke spam-verbod per 1 juli in gaan, als gevolg van een pakket wijzigingen in de Telecommunicatiewet. Echter, enkele maatregelen hiervan zijn uitgesteld naar 1 oktober 2009, waaronder het verbod op zakelijke spam.

Spam aan personen was in Nederland al verboden. Door het nieuwe verbod komt er een algeheel spamverbod. Nederlandse bedrijven die toch doorgaan met het versturen van ongevraagde commerciële communicatie kunnen een boete opgelegd krijgen door de OPTA.

De bedrijven die onlangs hun adresbestand aanschreven om te vragen of zij mailings willen blijven ontvangen, zijn in ieder geval ruimschoots op tijd om dit geregeld te hebben voor 1 oktober.

Een maatregel die al wel in werking is getreden door de wetswijziging is bijvoorbeeld de mogelijkheid om een telecomcontract na afloop binnen een maand op te zeggen.

Lees hier het bericht.

BRON: emerce.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (2)

Paul woensdag 8 juli 2009 11:31

Hoe moet ik bij een conflict aantonen dat ik van een bepaald bedrijf toestemming heb gehad om een mailing te versturen?

Moet ik dan daadwerkelijk een mail van dat bedrijf ontvangen hebben? Moet ik het IP nummer en de tijd van de afzender in de mail registreren?

Wouter woensdag 8 juli 2009 14:44

Dank voor je bericht.

Mijns inziens is het voldoende om aan te kunnen tonen dat het bedrijf voorafgaand aan de mailing zijn toestemming voor de mailingheeft verleend.

Deze toestemming moet gegeven worden op een wijze die het bedrijf in staat stelt "vrijelijk een specifieke en geïnformeerde indicatie te geven" omtrent zijn wens.

Concreet gezien lijkt mij een vakje op de website ('tickbox') met daarachter een wilsinstemming ("ja ik wil") om (commerciële, ideeële of charitatieve) mails te ontvangen voldoende.

Uiteraard bestaan er ook andere mogelijkheden om tot de vereiste toestemming te komen, zoals een door dat bedrijf aan jou verzonden e-mail waaruit deze 'vrije, specifieke en geïnformeerde' wilsuiting blijkt. (En denk er uiteraard ook aan om in elke mail een 'opt-out' mogelijkheid te geven).

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.