NL EN

Youp vs T-Mobile

Elf jaar na de beruchte oudejaarsconference van Youp van ’t Hek waarin hij het alcoholvrije bier Buckler genadeloos op de korrel nam, richt Youp zijn pijlen nu op T-Mobile.

 

Afgelopen zaterdag deed Youp zijn beklag over de mobiele telefonie provider in een column in NRC Handelsblad. Zijn zoon heeft een abonnement bij T-Mobile en had daarmee een probleem. Ondanks het veelvuldige contact dat zoon Van ’t Hek had met de klantenservice van T-Mobile, werd het probleem niet opgelost. Ik denk dat iedereen wel eens een slechte ervaring heeft gehad met bedrijven als T-Mobile, UPC, Ziggo, maar ook met de Nuons van deze wereld. En dat is precies waar het Youp nu om te doen is. De individuele consument staat machteloos tegenover de grote, arrogante “dienstverleners”, of althans, grote beursgenoteerde ondernemingen die diensten behoren te verlenen.

Omdat zijn zoon geen bevredigend resultaat kon behalen via de klantenservice van T-Mobile, is Youp een twitteractie begonnen. Dat werd snel opgemerkt door T-Mobile: het Buckler debacle indachtig, hing er binnen drie dagen een hoge pief van de provider aan de lijn om het probleem van zoon Van ’t Hek op te lossen. Dat hadden ze beter niet kunnen doen. Deze klantvriendelijke oplossing werkte als een boomrang, en Youp werd nog bozer om zoveel onrecht. Want waarom is T-Mobile wel in staat om te helpen als een BN-er (en vooral een die de naam heeft in één keer een merk om zeep te kunnen helpen) zich publiekelijk met de zaak gaat bemoeien, terwijl alle andere ‘gewone’ consumenten steeds weer met een kluitje in het riet worden gestuurd? Het is iets waar ik mij persoonlijk ook nogal over kan opwinden.

 

Als dank voor het oplossen van het probleem van zijn zoon, straft Youp T-Mobile nu door een grootscheepse actie te zijn gestart gericht tegen grote dienstverleners die hun abonnees in de kou laten staan. Via Twitter roept hij iedereen op die een slechte ervaring heeft dit te melden. Hij wil speciaal hiervoor een website inrichten en mogelijk zelfs een boek publiceren. Gisteren heeft Youp zijn actie toegelicht bij Pauw & Witteman.

De actie klinkt sympathiek. Maar gaat Youp niet te ver? Enkele veelzeggende citaten van zijn Twitter account:

 

upc...ziggo....Tmobile...Nuon....en al die anderen: u hoort van mij.....er gaat gelachen worden!

 

Sta te trappelen om door te gaan...conference? Boek? Groot stuk in de krant.....documentaire.....mijn hersens jeuken

 

http://www.marketingtribune.nl/nieuws/youp-van-t-hek-brengt-t-mobile-reputatieschade-van-een-ton/ we zijn begonnen!

 

De helpdeskmaffia heeft niet alleen met mij te maken. Ik spreek namens velen. Veel te velen!!!!!

 

Sinds mijn boosheid 10.000 volgers erbij. Hoeveel klanten voor Tmobile? We zijn begonnen!!!!

 

De arrogante grote bedrijven publiekelijk aan de schandpaal dus. Dat zoiets schadelijk is, behoeft geen betoog. Het Buckler voorbeeld is veelzeggend. Maar ook uit deze Twitter citaten blijkt al welke effecten dit soort acties kunnen hebben. 10.000 Twitter volgers erbij, en dan hebben we het nog niet eens over de enorme media exposure sinds de column van afgelopen zaterdag. Een marketingbureau heeft berekend dat de reputatieschade van T-Mobile nu al enkele honderdduizenden euro’s zou bedragen.

 

Dat T-Mobile schade lijdt, wil nog niet zeggen dat Youp van ’t Hek over de schreef gaat. In de Westerse landen mag er heel veel gezegd worden, al zal Geert Wilders dat misschien niet met mij eens zijn. De vrijheid van meningsuiting is een groot goed, en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft bepaald, dat dit ook de vrijheid omvat “to shock, offend or disturb”, zeker daar waar er misstanden aan de kaak worden gesteld. Dit recht is echter niet grenzeloos. Het gaat altijd om een belangenafweging (vrijheid van meningsuiting versus privacy of reputatie). Een voorbeeld waarin heel duidelijk de grens werd overschreden, was die van de Maastrichtse rechtenstudente die al brakend, dronken op het Leidseplein werd gefilmd en welk filmpje door GeenStijl online werd gezet. Naar het oordeel van de rechtbank was het filmpje gênant en beschamend voor de studente, terwijl zij enerzijds er niet bedacht op hoefde te zijn dat ze zou worden gefilmd en anderzijds GeenStijl ook op minder ingrijpende wijze de misstand (het ‘probleem’ van dronken, zich misdragende studenten) aan de kaak had kunnen stellen. Een onrechtmatige aantasting van de privacy.

Over online schandpalen, zwarte lijsten en ‘naming and shaming’ websites is veel te doen. Internet is immers een heel makkelijk medium om anoniem hele lelijke en schadelijke dingen te zeggen terwijl de persoon of het bedrijf waartegen de uitingen zich richten zich vaak slecht kan verweren. Het is ook een makkelijke manier om negatieve informatie te verspreiden, zoals bepaalde onderzoeksresultaten. Zo was er heel recent nog flinke discussie over de door zorgverzekeraar CZ gepubliceerde lijst van ziekenhuizen die volgens CZ onvoldoende scoorden met betrekking tot de behandeling van borstkanker. Deze ‘zwarte lijst’ werd uiteindelijk door de rechtbank acceptabel gevonden, maar dat was kantje boord. De rechtbank overwoog dat de publicatie van de lijst, evenals de uitlatingen van de directeur van CZ bij Pauw & Witteman, schadelijk waren voor de reputatie van de genoemde ziekenhuizen. De rechter vond dat het belang van de ziekenhuizen om zich te verzetten tegen openbaarmaking van de lijst onder de specifieke omstandigheden zwaarder woog dan het belang van CZ om door middel van deze lijst patiënten te informeren over de kwaliteit van geboden zorg op het gebied van borstkanker. Daarbij speelde mee dat de wijze waarop de lijst tot stand was gekomen (de gehanteerde criteria), veel kritiek had gekregen. Maar, omdat CZ de ziekenhuizen ruim gelegenheid had gegeven voor hoor en wederhoor, was publicatie van de zwarte lijst toch rechtmatig.

 

Dus Youp, voordat je op 31 december 2010 T-Mobile nog eens goed op de hak neemt, adviseer ik je de telco alle ruimte te geven om fijn mee te twitteren. Verder zou NRC vooral geen ingezonden brief van T-Mobile moeten weigeren, en zou het leuk voor de discussie zijn als de directeur van T-Mobile ook eens bij Paul en Jeroen aan tafel schuift. Ik denk dat het allemaal wel zal loslopen, maar een leuk relletje is het wel.

BRON: Webwereld


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (6)

Janus zaterdag 30 oktober 2010 17:32

Ik hoop en verwacht, dat wij als NL-burgers ook eens 'n keer opstaan tegen vele absurde en onrechtmatige maatregelen/beslissingen, die gemeentes nemen, die echt onredelijk zijn.
Zijn gemeentes er voor ons en ons rechtmatige verzoeken of willen zij ons gewoon treiteren wat de "Heren/dames-bestuurders" willen afdwingen ?
Ik hoop, dat nu Youp eenmaal bezig is, dat hij ook oproept tehen hen ?

christian ter maat zondag 31 oktober 2010 14:06

Ik ben benieuwd of het zo'n vaart zal lopen met die YoupAktie?

De THT van van ’t Hek is verstreken.


THT betekent ‘ten minste houdbaar tot’ en daarna wordt melk zuur en gaat het schiften. Dat gebeurt nu ook met van ’t Hek. Hij zit te melken over de iPhone van zijn zoon, die niet snel genoeg door T-Mobile wordt vervangen. De (ex?) vrouw van Youp is er ook nog een hele ochtend mee bezig geweest. Laat je zoon zijn eigen boontjes doppen en ga aan het werk; er is vast wel ergens een lint door te knippen. Wat een ether vervuiling!
Voor het merk T-Mobile is dit een vervelende aangelegenheid. Je kunt het nooit goed doen, tenminste als je, zoals T-Mobile een goede klantenservice hebt. Neem het voorbeeld KLM; is het vliegtuig op tijd aangekomen; dat is normaal. Komt het vliegtuig te laat; dan is de reden niet belangrijk; altijd een fout van KLM. Met klantenservice is het vaak ook zo; wordt het probleem van de klant (waarvan de klant vaak ook zelf debet aan is) opgelost; dan hoort men niets. Zijn er omissies; dan heb je de poppen aan het dansen. Ingeval van BNR-er van ’t Hek wordt er hele week al in diverse media al gedanst.

Lees het hele artikel op: ReplyToAll.nl

http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/die-buckler-lul%E2%80%99-youp-van-%E2%80%99t-hek-zoekt-een-comeback-nu-met-t-mobile/

T-mobileservice maandag 1 november 2010 08:10

Ik ben al een half jaar bezig met mijn internetproblemen bij T-mobile. Iedere keer zou er contact met mij opgenomen worden, maar helaas gebeurt dat nooit. T-mobile is een prettige provider, maar als er problemen zijn negeren ze dat liever. Veel alternatieven zijn er niet.

marijke janssen woensdag 3 november 2010 18:10

Toestel g1 abb t Mobile. Valt iedere keer uit. Toestel ter reparatie aangeboden en 3 weken zonder gezeten. Terug gekregen zonder dat het probleem opgelost is. Voor de 2e keer ter reparatie aangeboden. Er zat niets anderes op, want een klant vriendelijke optie was niet over te praten. Nu weer 3 weken zonder toestel. Je staat echt voor een blok.

Cherie28Wolfe zaterdag 27 augustus 2011 06:36

I received my first personal loans when I was 20 and this helped my family very much. But, I require the car loan over again.

Roberto maandag 19 september 2011 13:59

Ik heb voor mijn dochter een T-Mobile abonnement gekocht.
Ze kreeg voor € 7,95 100 sms’jes en 150 bel minuten.
Na een tijdje kreeg ik in de gaten dat er maandelijks meer geld van mijn rekening afging dan wat ik voor ogen had.
Een bedrag van ruim € 44,-- ging er naar T-Mobile.
Op de rekening zag ik dat er T-zones gebruikt waren, dit kost € 0,10 ct per KB en mijn dochter had er goed gebruik van gemaakt.
Mijn dochter had een sms gekregen van T-Mobile met informatie om gebruik te kunnen maken van het internet en dat had ze gedaan.
Ik heb contact opgenomen met T-Mobile en gevraagd of het mogelijk is om de internet verbinding van de telefoon te blokkeren, dat kon.
Het laten blokkeren van het internet koste € 15, - en de telefoon kon niet meer verbonden worden met het internet.
Na een tijdje komt mijn dochter bij me omdat ze steeds sms’jes van T-Mobile kreeg hoe je internet op je mobiel kunt krijgen door de informatie te accepteren die zij in de sms sturen.
Ze vragen € 15,- euro voor het blokkeren en vervolgens sturen ze gewoon weer informatie via de sms hoe je op het internet kan.
T-Mobile, hopelijk gaan jullie Buckler achterna en zien we jullie nooit meer terug.
Youp zet hem op want deze bedrijven zijn bijna een aftakking van de regering…ze liegen en bedriegen.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.