NL EN

You can’t fake fashion

Chanel heeft de Belgische modeblogster Sofie Valkiers gesommeerd om de foto’s van een door haarzelf gemaakt ‘Chanel’ t-shirt van haar weblog te verwijderen. Ook de doe-het-zelf-instructie om zo’n t-shirt te maken moest eraf. Chanel was bang dat de 70.000 maandelijkse bezoekers van Sofie’s fashion blog fashionata.be zich door haar zouden laten inspireren en ook zelf ‘Chanel’ t-shirts zouden gaan maken.

Juridisch gezien heeft Chanel natuurlijk gelijk. Het t-shirt dat Sofie heeft gemaakt, maakt inbreuk op de auteursrechten van Chanel. Het logo van de spiegelbeeldige en in elkaar gehaakte C’s van Chanel zal, in ieder geval naar Nederlands recht, voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Dat sprake is van een verveelvoudiging staat niet ter discussie. Daarnaast maakt Sofie inbreuk op de merkrechten van Chanel. Voor zover dit geen gebruik in het economisch verkeer zou zijn (daarover valt mijns inziens te twisten), dan is het toch zeker ‘ander gebruik’ dat afbreuk doet aan de reputatie van het exclusieve merk (artikel 2.20 lid 1 d BVIE).

Het optreden tegen inbreuken op auteurs- en merkrechten was in dit geval dus terecht, maar het kan desondanks negatieve PR opleveren. Dat ondervond Louis Vuitton in de zaak tegen kunstenares Nadia Plesner. Zij had een Louis Vuitton tas afgebeeld in haar kunstwerk ‘Darfurnica’ waarin zij zich kritisch uitliet over de aandacht die fashion iconen zoals Paris Hilton krijgen, terwijl de media nauwelijks aandacht besteden aan het conflict in Darfur. Hoewel de zaak die Louis Vuitton tegen de kunstenares aanspande juridisch gezien wat genuanceerder lag dan in de meeste media werd weergegeven, kreeg Louis Vuitton zoveel negatieve aandacht en werd het kunstwerk zo vaak afgebeeld in de media, dat zij achteraf gezien misschien beter geen procedure had kunnen voeren. Een wijze les voor modehuizen die hun merken en ontwerpen willen beschermen.

Sofie zal zich er niet van bewust zijn geweest dat ze zó nauwlettend in de gaten werd gehouden door Chanel, maar dat zij en vele andere fashion bloggers en blogsters worden gevolgd door de gevestigde modehuizen is geen nieuws meer. Ze ontvangen presentjes, samples, front row kaarten voor shows en andere exclusieve events, in de hoop (of soms gewoon tegen betaling) dat er positief over hun producten wordt geschreven. Want een enthousiaste recensie van een blogger met veel volgers is minstens evenveel waard als een advertentie in een glossy.

Er zit natuurlijk iets tegenstrijdigs in het zijn van fashionista en het namaken van merkkleding. Bij Sofie Valkiers lag het echter heel simpel: ‘Omdat ik geen groot budget heb voor designkleding, ben ik creatief. Zo kopieerde ik eens schoenen van Yves Saint-Laurent. In dit geval had ik een goedkoop wit T-shirt gekocht in H&M en beschilderd met de twee verstrengelde C's en de naam van Chanel. Daarvan publiceerde ik een foto, inclusief de doe-het-zelf, zodat mijn volgers me konden nadoen' zo vertelde zij aan het Belgische Het Nieuwsblad.

Niet alleen Sofie verkeert in financiële krapte. Het verbaast dan ook niet dat de fashion industrie inspeelt op de trend dat fashion niet duur hoeft te zijn. De stunt van Zeeman tijdens de afgelopen Amsterdam Fashion Week werd onder fashion bloggers en twitteraars enthousiast ontvangen. Zeeman trekt nu opnieuw de aandacht met, toevallig of niet, doe-het-zelf fashion. Zolang er maar geen Chanel logo op de Zeeman jeans wordt ge-doe-het-zelfd…

Foto boven: Sofie Valkiers, fashionata.be; foto onder: cfda.com

BRON: Het Nieuwsblad


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.