NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Whatsappen, whatsappte, gewhatsappt

Whatsappen, whatsappte, gewhatsappt

Verwatering van bekende merken

De Nederlandse taal is een werkwoord rijker. Volgens de Van Dale mogen we binnenkort whatsappen. Populaire woorden worden in de Van Dale opgenomen als deze gedurende drie jaar regelmatig in het algemene taalgebruik zijn gebruikt. Het feit dat het teken WhatsApp het nu tot werkwoord heeft geschopt, heeft ook merkenrechtelijke implicaties.

Als houder van een geldige merkregistratie gebruikt een WhatsApp Inc. het merk ter onderscheiding van zijn waren en diensten. Het merk WhatsApp zou inmiddels als bekend merk kunnen worden beschouwd, door het intensieve gebruik van het merk. WhatsApp dreigt nu in merkenrechtelijke zin, slachtoffer te worden van het eigen succes.

Het exclusieve merkenrecht is niet absoluut. Het kan namelijk verwateren. Het merk WhatsApp zal dan minder geschikt worden om de waren of diensten waarvoor het is ingeschreven en wordt gebruikt, te identificeren als afkomstig van de houder van het merk. De beschermingsomvang van het merk WhatsApp zal als gevolg van verwatering slinken waardoor minder snel sprake zal zijn van merkinbreuk door een overeenstemmend teken. Verwatering van het merk betekent voor de merkhouder niet alleen verlies van goodwill maar ook minder mogelijkheid om op te treden tegen inbreukmakers. Als werkwoord zal het teken whatsapp(en) veelvuldig in beschrijvende zin worden gebruikt, waardoor het risico bestaat dat het onderscheidend vermogen afneemt.  Dit betekent dat de link tussen het merk en het daaraan verbonden product verloren gaat.

Mocht het merk zodanig verwateren dat het uiteindelijk een soortnaam wordt (denk bijvoorbeeld aan hagelslag, luxaflex, aspirine) dan kan dit onder omstandigheden een grond opleveren voor vervallenverklaring of nietigverklaring van het merk. Wanneer de merkhouder een verwijt kan worden gemaakt dat het merk tot soortnaam is verworden als gevolg van zijn doen of nalaten, dan zal WhatsApp Inc. niet langer kunnen optreden tegen andermans gebruik van het merk WhatsApp. Nu whatsappen in de Nederlandse taal is opgenomen zal de merkhouder willen voorkomen het merk langzaam wordt uitgehold en uiteindelijk tot soortnaam verwordt. De merkhouder zal dus voldoende moeten optreden tegen het gebruik door derden van gelijke of overeenstemmende tekens voor soortgelijke van andere ondernemingen afkomstige waren, zodat het merk WhatsApp haar onderscheidingsfunctie behoudt.

BRON: nu.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (2)

Erik Wijsman dinsdag 4 juni 2013 21:21

Geachte mevrouw,

Volgens mij is 'luxaflex' juist geen soortnaam maar nog altijd een merknaam. Zie bijv. Rb. Den Haag, 28-1-2012, Luxaflex v Luxorflex.
Idem voor 'aspirine' : is nog altijd een merk van Bayer. De merkhouder benadrukt dit juist.
Mvg
E. Wijsman

Erik Wijsman woensdag 5 juni 2013 08:59

correctie: Rb Den Haag, 28-1-13.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.