NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Wervingsbonus Kroodle in strijd met de wet

Wervingsbonus Kroodle in strijd met de wet

In AM Assurantiemagazine verscheen vandaag een artikel over een tell-a-friend campagne van verzekeraar Kroodle, waarin mij om een reactie is gevraagd.

Facebook-verzekeraar Kroodle handelt in strijd met de wet, zegt Machteld Robichon van het Amsterdamse advocatenkantoor Solv vandaag in AM. Volgens de advocaat, gespecialiseerd in privacy- en telecomwetgeving, mag de verzekeraar verzekerden niet zo maar aansporen om via Facebook vrienden uit te nodigen ook Kroodle- polissen te sluiten. "Dat is in strijd met de privacywetgeving. Bovendien stelt Kroodle hierbij een bonus in het vooruitzicht en dat is ook verboden."

Op de Facebook-pagina draait Kroodle, een initiatief van Aegon-dochter Meeùs Groep, er niet omheen: verzekerden worden enthousiast aangespoord om onder hun Facebook-vrienden zo veel mogelijk nieuwe klanten te werven. "Voor iedere verzekeringsaanvraag van een vriend die ingaat op jouw uitnodiging en die door ons geaccepteerd wordt, verdienen jullie samen een bonus. Jij en je vriend hebben allebei recht op 50% daarvan", zo legt Kroodle uit. De bonus kan oplopen tot maar liefst € 390.

Twee fouten

Volgens advocaat Machteld Robichon van advocatenkantoor Solv gaat Kroodle op twee punten de fout in. "Kroodle gebruikt een zogeheten tell-a-friend-systeem. Dit komt erop neer dat een website, in dit geval een Facebook-pagina, op initiatief van en namens een gebruiker een bericht verstuurt zonder voorafgaande toestemming van de geadresseerde. Dat is dus eigenlijk spam en dat is verboden. De Wet bescherming persoonsgegevens stelt strikte eisen aan het gebruik van persoonsgegevens, maar Kroodle lapt deze regels duidelijk aan zijn laars."

Volgens de advocaat gaan de toezichthouders CBP (College voor Bescherming Persoonsgegevens) en ACM (Autoriteit Consument & Markt) hier steeds scherper op letten en kan het gebruik van deze marketingmethode Kroodle op een fikse boete komen te staan. "De boete die de ACM kan uitdelen, kan maximaal € 450.000 bedragen", aldus Robichon.

Een tweede punt waarop Kroodle volgens haar over de schreef gaat, betreft de bonus voor het werven van nieuwe klanten. "Verzekerden worden door Kroodle wel zeer overtuigend aangemoedigd vrienden ook uit te nodigen en hiermee overtreedt de Facebook-verzekeraar de Telecomwet", aldus Robichon.

Waterdicht

Volgens Perry Koorevaar, verantwoordelijk voor Kroodle, hebben de Kroodle-juristen er goed naar gekeken en is het systeem waterdicht. "Of het een tell-a-friendsysteem is, waar u het over heeft, weet ik niet. Maar alles is vooraf getoetst en akkoord bevonden", luidt zijn reactie. Hij legt uit dat een verzekerde via de mail zijn vrienden kan attenderen op Kroodle. " Wij kunnen nooit de e-mailadressen tracken van degenen waar een verzekerde een mailtje naar stuurt, dus de persoonsgegevens blijven beschermd." Attendeert een verzekerde een vriend via Facebook, dan heeft Kroodle hier eveneens een standaardbericht voor dat aangevuld kan worden. "Als het uiteindelijk een klant wordt, dan krijgen wij natuurlijk wel de persoonsgegevens te zien, maar dat is logisch."

Wetgeving loopt achter

Robichon denkt dat Kroodle het systeem zelf als waterdicht beschrijft, omdat het CBP en de ACM nog geen rechtsoordeel over het gebruik van social media hebben uitgesproken. "Maar dat is een kwestie van tijd. Achter de schermen is hier wel degelijk sprake van een tell-a-friendsysteem." Ook twee andere grote, gerenommeerde advocatenkantoren onderschrijven het verhaal van Robichon, maar zij willen vanwege "commerciële belangen" niet met naam en toenaam genoemd worden.

Het CBP meldt geen uitspraken te doen over zaken waar nog geen uitvoerig onderzoek naar gedaan is. Ook toezichthouder ACM houdt zich nog op de vlakte.

Lees het volledige artikel vandaag in AM.

BRON: http://amweb.nl/-/wervingsbonus-kroodle-in-strijd-met-de-wet


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.