NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Werkgever: verbied sociale media niet

Werkgever: verbied sociale media niet

Een dominee in de Verenigde Staten heeft zijn kerkgangers verboden nog langer Facebook te gebruiken. Actief zijn op de sociaalnetwerksite zou tot overspel leiden. Volgens dominee Miller waren al twintig stellen van de kerkgemeenschap in de fout gegaan, nadat ze via Facebook contact hadden gelegd met ex-geliefden.

Tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika kregen de spelers van Oranje een Twitter-verbod opgelegd. Er was een filmpje openbaar gemaakt waarop aanvaller Eljero Elia iemand uitschold voor 'kanker-Marokkaan'.

Gebeurt dat in Nederland zelf ook?

De NOS maakte onlangs bekend dat het NOS-medewerkers is verboden op sociale media nog iets te zeggen over de publieke omroep. Eerder werd Cornald Maas bij de Tros de laan uit gestuurd, nadat hij op Twitter zangeres Sieneke op één lijn had geplaatst met Joran van der Sloot en de PVV. 'Grappige exportproducten heeft Nederland', luidde zijn tweet.

Moet je werknemers het gebruik van sociale media verbieden?

Nederlanders brengen inmiddels meer tijd door op sites voor sociale media dan met e-mailen. Dit is een gemiddelde, dus als u zich niet hierin herkent, ligt dat aan u. Van de tijd die Nederlanders online doorbrengen, besteden ze 22% op sociaalnetwerksites als Facebook, Hyves en Twitter. Het verbieden van sociale media heeft in deze omstandigheden net zo veel zin als het verbieden van koffie tijdens het werk.

Kan het gebruik van sociale media tot schade leiden?

Het is dus een gegeven dat werknemers gebruikmaken van sociale media, ook uw medewerkers. Daarbij kan er wel eens iets gezegd worden wat u niet bevalt. Waar gehakt wordt, vallen spaanders en waar getweet wordt, gaat regelmatig een heel bos om. Daar moet u op voorbereid zijn. Het gebruik van sociale media kan tot aanzienlijke schade aan de onderneming leiden.

Aan wat voor schade moet je dan denken?

De schade kan heel divers zijn. Bedrijfsgeheimen kunnen worden onthuld, dat begrijpt iedereen in deze tijd van WikiLeaks. Maar kantoorhumor die naar buiten wordt gebracht kan ook al behoorlijk pijnlijk zijn. Wat bij het koffiezetapparaat nog zo grappig leek, kan op internet ineens heel anders klinken.

Zodra het bericht de wereld in is gestuurd, is het niet meer te beheersen. Het is voor de gemiddelde consument lastig een onderscheid te maken tussen een 'officiële' boodschap van het bedrijf en een persoonlijke mening van een medewerker.

Wat kun je doen om het gebruik van sociale media te beheersen?

Beter dan het gebruik te verbieden, is het om goede afspraken met elkaar te maken over het gebruik van sociale media. Steeds meer bedrijven stellen een socialemediacode op. Daarin kun je afspreken dat over bepaalde zaken nooit wordt gesproken: rechtszaken, de concurrentie, minderheden.

En verder?

Daarnaast is het verstandig als medewerkers aangeven in welke hoedanigheid ze actief zijn op sociale media. In mijn geval zou ik dan zeggen: 'Dit is mijn persoonlijke mening en heeft niets te maken met mijn werk bij Solv Advocaten.'

Lees hier de hele column in Het Financieele Dagblad.

BRON: Het Financieele Dagblad


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

TraceyWASHINGTON33 zaterdag 15 oktober 2011 04:07

That is understandable that money can make people autonomous. But what to do if someone does not have money? The only one way is to receive the loans and short term loan.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.