NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Wat zijn de regels voor Google AdWords?

Wat zijn de regels voor Google AdWords?

Toen Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, in 1998 hun zoekmachine lanceerden, hadden ze geen flauw idee hoe ze er geld mee gingen verdienen. Zodra de bezoekers zouden komen, zou het geld wel volgen. Voor Google heeft deze benadering wonderwel uitgepakt. In 2002 introduceerde het Amerikaanse bedrijf de dienst AdWords. De lucratieve advertentiedienst is nog steeds de kurk waar de onderneming op drijft.

Hoe werkt AdWords?

Met behulp van AdWords kunnen adverteerders bepaalde zoektermen koppelen aan hun advertentie. Zo genereert het zoeken naar ‘Solv’ een advertentie van mijn kantoor, Solv Advocaten. Elke keer als op de advertentie geklikt wordt, krijgt Google daarvoor door ons betaald. Het systeem maakt het ook mogelijk dat ik de naam van een concurrent als ‘adword’ opgeef. Wie zoekt naar de concurrent, krijgt vervolgens een advertentie van mijn bedrijf voorgeschoteld.

Mag dat?

Sinds de start van het systeem hebben merkhouders zich tegenover Google beklaagd over het systeem. Zij maken bezwaar tegen de koppeling van hun merknaam aan een advertentie van een concurrent. Google zei steeds dat de merkhouder zich bij zijn concurrent moet beklagen, niet bij Google. Hij is het immers die de adwords opgeeft.

Louis Vuitton, fabrikant van luxe handtassen, nam daar geen genoegen mee en stapte naar de rechter. Na jaren procederen schiep het Europese Hof van Justitie op 23 maart 2010 duidelijkheid over Googles positie.

Pleegt Google merkinbreuk?

Volgens het hof pleegt Google zelf geen merkinbreuk door enkel de advertentiedienst aan te bieden. Het is immers niet Google die het merk gebruikt, maar de adverteerder. Dat Google geld verdient aan zijn advertentiedienst maakt dat niet anders.

Pleegt de adverteerder inbreuk?

Dat hangt ervan af. Wanneer door het gebruik van het merk van een ander als adword verwarring bij het publiek wordt gecreëerd, is sprake van merkinbreuk. Dat zal het geval zijn wanneer een internetgebruiker ten onrechte denkt dat er een economische band bestaat tussen merkhouder en adverteerder. Ook als de adverteerder namaakartikelen onder het merk aanbiedt, is sprake van inbreuk op het merkenrecht. Het aanbieden van nep-Louis Vuitton-tasjes met behulp van het adword ‘Vuitton’ is dus niet toegestaan.

Moet Google adwords die inbreuk maken op het merkenrecht verwijderen?

Een belangrijke vervolgvraag in de Vuitton-zaak was of Google aansprakelijk kon worden gesteld voor merkinbreuk door een adverteerder. Dat zou de advertentiedienst van Google ernstig in gevaar brengen. Als Google aansprakelijk is voor activiteiten van klanten, wordt ze gedwongen proactief alle adwords te controleren.

Het hof oordeelde dat Google in beginsel niet aansprakelijk is. Google kan profiteren van een speciale regeling in het Europese recht, op grond waarvan de internetdienstverlener die op verzoek van haar klanten informatie opslaat, onder voorwaarden niet aansprakelijk is. De voorwaarde is dat Google de adwords snel verwijdert, zodra het bedrijf ervan in kennis is gesteld dat de adwords strijdig zijn met het merkenrecht.

Lees hier de hele column.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Sterenborg donderdag 2 december 2010 16:05

Mooi overzichtelijk stuk voor ondernemers/niet-juristen;
@ "De voorwaarde is dat Google de adwords snel verwijdert, zodra het bedrijf ervan in kennis is gesteld dat de adwords strijdig zijn met het merkenrecht."

Moet de strijdigheid dan juridisch al vaststaan (moet de gang naar de rechter al zijn bewandelt of ingeleid)? Of beoordeelt Google zelf of er sprake is van strijd met het geclaimde merkrecht? Een nuancering is gewenst...

Ben overigens zelf bezig Google AdWords Certificaten te behalen :)

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.