NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Wanbeheer IT kost publieke sector miljoenen

Wanbeheer IT kost publieke sector miljoenen

Onderzoeksbureau Market Cap heeft een rapport gepresenteerd waarin zij 200 grote IT-projecten in de periode 2005-2010 in de publieke sector onder de loep neemt. Uit het onderzoek blijkt dat bij maar liefst 80% van de projecten sprake is van overschrijding van het budget, gemiddeld tussen de 39 procent (zorgsector) en 67 procent (centrale overheid). De centrale overheid kent een absolute overschrijding van bijna 900 miljoen euro over de gemeten periode, wat neerkomt op 185 miljoen in 2010.

De onderzoekers hebben zich de vraag gesteld of deze overschrijdingen voorkomen hadden kunnen worden. Uit een verdere analyse blijkt  zelfs dat de bestaande IT projecten niet alleen veelal binnen het budget, maar zelfs met een lager budget uitgevoerd hadden kunnen worden. "De voornaamste reden voor deze gang van zaken is slecht project- en procesmanagement", aldus de onderzoekers. Het beheer komt vaak neer op sturing van bovenaf, en zonder voldoende kennis van zaken kan dat desastreus uitpakken. Schrijnend voorbeeld is een ministerie dat zonder enige kennis van zaken een uitwisselingsformaat vaststelt, gebaseerd op een oude standaard. Alleen de semantiek en syntax zijn beschreven en nergens wordt de betekenis van de informatie eenduidig omschreven. Het project is volledig ontspoord.

Volgens de onderzoekers gaan IT-projecten en politiek "gewoon niet samen". Hier lijkt een rol weggelegd voor professionele IT-managers en - preek ik voor eigen parochie - een aanzienlijk betere basis door goede en gedetailleerde vastlegging in door gespecialiseerde  IT-advocaten opgestelde projectovereenkomsten.

Lees hier het hele bericht in AutomatiseringGids. 

BRON: AutomatiseringGids


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.