020 530 0160

Victoria’s Secret mag PINK niet meer gebruiken

Gepubliceerd op 6 augustus 2014 categorieën ,

Lingerieketen Victoria’s Secret heeft onlangs in Groot-Brittannië een procedure tegen Thomas Pink Ltd. (‘Thomas Pink’) verloren. Kort gezegd komt het er op neer dat het Victoria’s Secret’s gebruik van PINK inbreuk maakt op de merkrechten van Thomas Pink.

Thomas Pink verkoopt kleding en accessoires onder de namen ‘Thomas Pink’ en ‘PINK’. In 2004 heeft Thomas Pink  

 als Europees Gemeenschapsmerk geregistreerd.

In 2010 heeft zij

als VK merken geregistreerd.

 

In 2004 heeft Victoria’s Secret in de VS een nieuw label genaamd PINK gelanceerd. PINK richt zich op de ‘college girls’, meisjes tussen de 18-25 jaar oud. De PINK-lijn bestaat onder andere uit lingerie, zwemkleding, t-shirts, sweaters en broeken. In 2012 heeft Victoria’s Secret een PINK winkel in Londen geopend.

Hier was Thomas Pink echter niet blij mee en zij heeft een procedure tegen Victoria’s Secret aangespannen. Victoria’s Secret’s gebruik van PINK kan in vier categorieën worden ingedeeld:

Volgens de Britse rechter maakt Victoria’s Secret met het gebruik van PINK zoals weergegeven onder 3 en 4 inbreuk op de merkrechten van Thomas Pink, omdat er verwarringsgevaar is tussen de merken van Thomas Pink en Victoria’s Secret’s gebruik van PINK.

Ook het gebruik van PINK zoals weergegeven onder 2 maakt inbreuk op de merkrechten van Thomas Pink, omdat het publiek in dat geval een verband legt tussen de merken van Thomas Pink en het gebruik van PINK, zonder geldige reden, afbreuk doet aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van de merken van Thomas Pink.

In de woorden van Judge Birss:

The defendant’s business aims to have a sexy, mass market appeal. The link between the CTM and the defendant’s PINK brand will cause consumers to associate the two. The claimant’s trade mark will be associated with a mass market offering, reducing its luxurious reputation”;

 For example consumers are likely to enter one of the claimant’s [Thomas Pink] shops looking for lingerie and be surprised and disappointed when they find they have made a mistake.

Het is de vraag of Victoria’s Secret tegen dit oordeel in hoger beroep gaat. Doet zij dit niet, dan ziet de toekomst van PINK in Groot-Brittannië en Europa er niet zo rozekleurig uit.

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen