NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Verzameling persoonsgegevens via smart tv’s in strijd met de Wbp
  • GEPLAATST OP: 26 augustus 2013
  • GEPLAATST DOOR: Rosalie Heijna
  • GEPLAATST IN: Privacy
  • GOOGLE+: Rosalie Heijna

Verzameling persoonsgegevens via smart tv’s in strijd met de Wbp

De verzameling van gegevens door TP Vision via de smart tv’s van Philips is niet in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Dat concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in haar rapport, naar aanleiding van het onderzoek dat zij eind 2012 is gestart.

TP Vision is de (enige) producent van de Philips smart tv’s in Nederland. De smart tv kan verbinding maken met internet, waardoor de gebruiker onder meer kan surfen, gebruik maken van apps en social media en natuurlijk televisie kijken. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het surfgedrag van de gebruiker, het gebruik van de apps en het online kijkgedrag. Hierdoor kan een ‘indringend beeld’ worden gegeven van iemands gedrag en belangstelling, aldus het CBP. De verzamelde gegevens worden door TP Vision al gebruikt om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Daarnaast wil TP Vision op basis van de verzamelde gegevens gepersonaliseerde advertenties gaan tonen. Het CBP is echter van mening dat gebruikers van de smart tv zich niet bewust zijn van het verzamelen van zijn of haar gegevens door TP Vision.

De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv’s bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, zegt Wilbert Tomesen van het CBP.

Het gebrek aan kennis over de verzameling van persoonsgegevens komt, aldus het CBP, doordat TP Vision de gebruikers onvoldoende informeert over de gegevensverzameling. Hierdoor kan de gebruiker ook geen rechtsgeldige toestemming geven voor de verwerking van zijn gegevens. Voor een rechtsgeldige toestemming is volgens de Wbp immers vereist dat er sprake is van een “vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting” (artikel 1 sub i Wbp). Doordat TP Vision niet voldoet aan haar informatieverplichting en daarmee dus ook geen rechtgeldige toestemming van de gebruiker kan verkrijgen handelt zij in strijd met de Wbp.

TP Vision heeft geprobeerd een deel van de overtredingen te beëindigen. Zo heeft TP Vision de gebruiksvoorwaarden voor de smart tv uitgebreid met een privacy statement en een cookie policy, waarin onder meer informatie is opgenomen over de bewaartermijnen van de gegevens. Het CBP is echter niet tevreden met de aanpassingen. Zij stelt dat het voor de gebruiker nog steeds niet duidelijk is dat TP Vision verantwoordelijk is voor de verwerking van de persoonsgegevens, om welke persoonsgegevens het gaat en hoe lang deze bewaard worden. Ook is niet duidelijk welke cookies worden geplaatst en is de informatie inconsistent en in het Engels, waarmee deze onvoldoende publiek toegankelijk is volgens het CBP. Voor TP Vision is dus nog wat werk aan de winkel.

Lees het volledige rapport van het CBP hier.

BRON: adformatie


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.