NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Verrassende wending in wasbuiltjes-strijd tussen Unilever en Procter & Gamble

Verrassende wending in wasbuiltjes-strijd tussen Unilever en Procter & Gamble

De juridische strijd over wasbuiltjes tussen Unilever en Procter & Gamble heeft een verrassende wending gekregen. Sinds vorige week mag P&G zijn Ariel Pods gewoon weer in Nederland verkopen. In december legde de voorzieningenrechter in Den Haag het Amerikaanse bedrijf nog een verkoopverbod op, omdat het met zijn wasbuiltjes inbreuk op een octrooi van Unilever zou maken.

Omo- en Robijn-fabrikant Unilever daagde zijn grote rivaal Procter & Gamble in november 2013 voor de rechter. De rechtbank is het eens met de stelling van Unilever dat de 3-in-1-wasbuiltjes van zijn Amerikaanse concurrent inbreuk maken op het octrooirecht van Unilever. Volgens de rechter komen het materiaal en de vorm van de Ariel Pods in grote mate overeen met wat in het octrooi van Unilever is vastgelegd. “Dat bij de Ariel Pods op de basiswand twee extra compartimentjes zijn aangebracht, doet aan het inbreukmakend karakter van de Ariel Pods niet af. Terecht heeft Unilever erop gewezen dat men niet aan inbreuk ontkomt door aan een kenmerk dat aanwezig is, iets toe te voegen.”

De nieuwe situatie ontstond afgelopen donderdag. Op deze dag zou het hoger beroep van P&G tegen de uitspraak dienen, echter liet Unilever zijn Amerikaanse concurrent vlak daarvoor weten dat deze het vonnis van de Haagse rechter als vernietigd kon beschouwen. De plotselinge draai van het bedrijf is volgens een woordvoerder van Unilever het gevolg van de door P&G ingestelde oppositie bij het Europees Octrooibureau. Hierin vecht P&G de geldigheid van het Unileveroctrooi aan. Dat beroep dient over een paar weken. Unilever heeft zich volgens de woordvoerder uit de zaak van afgelopen donderdag teruggetrokken, omdat nu meerdere juridische trajecten naast elkaar lopen in een kort tijdsbestek. Het bedrijf wil naar eigen zeggen onnodige juridische handelingen vermijden. Dit zegt echter niets over de geldigheid van het octrooi waar de zaak om draait. Unilever heeft vanzelfsprekend het volste vertrouwen in de geldigheid daarvan.

Willem Hoyng, advocaat van P&G, spreekt volgens het FD van een ‘volledige overwinning’ van zijn cliënt. ‘Als definitief is vastgesteld dat het octrooi nooit verleend had behoren te worden, zal P&G ongetwijfeld een schadeclaim op tafel leggen.’

Bron: Boek9.nl

Auteur: Eva de Wit



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.