NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Vergelijkende reclame, zo moeilijk is het niet

Vergelijkende reclame, zo moeilijk is het niet

Vergelijkende reclame mag; zowel expliciet - noemen merk concurrent(en) - en impliciet. Maar dan moet de reclame wel je eigen product op een of meer wezenlijke punten controleerbaar vergelijken met die van je concurrent. Verder moet de reclame met name niet misleiden en/of kleineren. Let wel: dat de concurrent minder goed uit de verf komt als gevolg van de vergelijking, maakt de vergelijking niet kleinerend. Want dat zou iedere vergelijking onmogelijk maken. Ook moet een grap op zijn tijd kunnen. Niet zo moeilijk zou men zeggen. Houd het simpel en transparant en dan moet het goed gaan.
Toch blijkt het in de praktijk niet altijd zo makkelijk.

Om de video te bekijken dient u social media cookies te accepteren.
Klik hier om alle cookies te accepteren.



Soms gaat het goed, zoals in de Ditzo Tv-commercial waarin impliciet een vergelijking werd gemaakt met de ANWB. De Reclame Code Commissie (RCC) wees de klacht af dat er sprake zou zijn van kleinerend uitlaten over de ANWB.

En soms gaat het fout, zoals bij een radioreclame voor Promovendum zorgverzekering. De claim "laagste prijs van Nederland" klopte niet. De verzekering van UnivĂ© Zekur was lager, hoewel volgens Promovendum deze lagere prijs nog niet bekend was, ten tijde van het maken van de radio-commercial. De RCC meende dat het de taak van Promovendum was om dat bij te houden en om de commercial vervolgens aan te passen. De claim werd dan ook als misleidend beoordeeld.

Lees hier en hier de beslissingen van de RCC.

BRON: RCC en Boek9


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.