NL EN

Vanaf € 5 misleidend?

Ja, wel in de context dat dit parkeertarief voor parkeren op Schiphol pas geldt als je 22 dagen of langer parkeert. Zoalls blijkt uit de beslissing van de RCC.

Het noemen van “Vanaf” prijzen is een veel gebruikte  manier om in reclames een lage prijs te vermelden, die soms alleen geldt in enkele bepaalde gevallen.

“Vanaf” wordt soms te pas (goed) gebruikt en soms te onpas (misleidend) gebruikt.

Te pas is het als men adverteert "dit product al vanaf € xx,=", indien het product (de genoemde of afgebeelde versie ervan) ook daadwerkelijk voor die prijs zonder nadere beperkingen te koop is.

Indien er echter voorwaarden (beperkingen) zijn, zoals: “geldt alleen op zondag”, “alleen online”, “bij aankoop van twee producten” of “vanaf 22 dagen parkeren”, en die voorwaarden niet duidelijk worden gemaakt, is de Vanaf-aanbieding misleidend. De beperking is namelijk essentieel.

Kan men dan volstaan met het in de advertentie verwijzen naar de voorwaarden, al dan niet met een asterisk “*” bij de Vanaf-prijs? Ja, dat kan.

In beginsel zal door de verwijzing naar de voorwaarden de gemiddelde consument er beducht op zijn dat er geen sprake is van een ongeclausuleerd aanbod. Vanwege de verwijzing weet hij namelijk dat er nadere voorwaarden van toepassing zijn die de toepasselijkheid van het aanbod zouden kunnen beperken. Echter dat is niet altijd voldoende. Met name niet als de voorwaarde bepaald essentieel is voor de aankoopbeslissing, de voorwaarde een grote groep consumenten of soorten van het product uitsluit en het is afhankelijk van de grootte van het advertentiemedium, zoals het College van Beroep in september 2012 overwoog.

BRON: RCC en reclameboek.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.