NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Uitverkoop reguleren: Belgische toestanden

Uitverkoop reguleren: Belgische toestanden

Al enige tijd hoort en leest deze fashion lawyer dat veel winkeliers voorstander zijn van het reguleren van de uitverkoopperioden. De uitverkoop zou moeten worden beperkt tot 2 perioden per jaar, vanaf 1 januari en vanaf 1 juli. Belgische toestanden dus.

 

En dat terwijl het Europese Hof van Justitie in 2011 over de Belgische sperperiode (de periode waarin niet met korting mag worden geadverteerd) heeft geoordeeld dat deze in strijd is met de Europese richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken, althans voor zover deze sperperiode de bescherming van consumenten beoogt. Het Europese Hof van Justitie laat aan de Belgische rechter over of dat ook inderdaad het geval is, maar naar verwachting zal de Belgische rechter dat bevestigen. De Belgische sperperiode is dus waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren.

 

De Nederlandse winkeliers die de uitverkoop willen reguleren, zullen hier rekening mee moeten houden. Want gereguleerde uitverkoop betekent natuurlijk ook verplichte perioden zonder kortingen (sperperioden). Maar een algemeen verbod op het maken van reclame voor prijsverminderingen buiten de uitverkoopperiodes zal er in Nederland niet komen, gezien de uitspraak van het Europese Hof.

 

De winkeliers zouden dan terug moeten vallen op onderlinge afspraken over uitverkoopperiodes. Prijsafspraken en onderling afgestemde feitelijke gedragingen kunnen echter mededingingsrechtelijk gevoelig liggen. Daarnaast zijn winkeliers die niet meedoen aan deze afspraken, uiteraard vrij in hun uitverkoopbeleid. En als niet iedereen meedoet dan wordt het doel, het reguleren van de uitverkoop, niet bereikt. Tot slot zal een winkelier zich niet snel vrijwillig beperken tot vaste uitverkoopperioden als zijn buurman dat niet doet.

 

Regulering van de uitverkoopperioden in Nederland is dus zeer waarschijnlijk niet haalbaar.

 

BRON: Fashion United, Express.be


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.