020 530 0160

Uitlatingen klanten over aanbieders op vraag- en aanbod sites

Gepubliceerd op 4 april 2006 categorieën , ,

Op 29 maart jongstleden deed de Voorzieningenrechter Rechtbank Breda uitspraak in een zaak over uitingen van kopers over aanbieders van diensten en producten op websites. Websites als Marktplaats, eBay en Kapaza geven vaak de mogelijkheid aan klanten om commentaar te leveren op aanbieders op die site en hun beoordelingen te geven. Hoever mag de klant daarin gaan? De voorzieningenrechter oordeelde dat dergelijk commentaar rechtmatig is zolang dit niet evident onwaar is en niet onnodig grievend is.


De gedaagde Y. had via www.kapaza.nl een tractor van eiser X gekocht die op de site aangeprezen werd met “technisch in orde”. Y heeft vervolgens via de commentaarmogelijkheid op de site de uitlatingen geplaatst waarin onder meer staat dat X BTW steelt, de urenteller terugdraait en de tractor een verborgen gebrek had. De voorzieningenrechter overwoog dat internet een openlijk toegankelijk medium waarop de gebruikers ervan zich kunnen uitdrukken zonder enige vorm van voorafgaande redactionele controle. De eiser heeft zelf ervoor gekozen dit medium te gebruiken om zijn producten aan te bieden. Daarbij heeft hij gekozen voor een site die klanten gelegenheid biedt en bovendien hen aanmoedigt hun ervaringen met andere gebruikers te delen. De vrijheid van meningsuiting brengt met zich mee dat publicaties over persoonlijke ervaringen en opvattingen toegestaan zijn zolang deze bepaalde grenzen niet overschrijden. De uitingen van de gedaagde zijn dan ook toegestaan zolang deze niet evident onwaar zijn en niet onnodig grievend zijn. De voorzieningenrechter kon Y volgen in diens rechtvaardigingen voor de uitlatingen over zijn persoonlijke ervaring en persoonlijke mening en ziet deze, ook in onderling verband, niet als onjuist. Nog minder zijn zij evident onwaar of onnodig grievend.


Lees hier de hele uitspraak.

Bron: Rechtspraak.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Anne-Jel Hoelen

publicaties

Gerelateerde artikelen