NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Twiggy's reclame voor Olay's Definity anti-rimpelcrème misleidend

Twiggy's reclame voor Olay's Definity anti-rimpelcrème misleidend

Twiggy (voormalig Brits topmodel) maakt reclame voor de oogcontourcrème van Olay (in Nederland bekend als Oil of Olaz). Volgens de Britse Advertising Standards Authority is deze advertentie misleidend.

 

De klacht was tweeledig. De advertentie zou misleidend en sociaal onverantwoord zijn. Klagers stelden dat het geretoucheerde beeld van Twiggy een negatieve invloed kon hebben op de beeldvorming over het eigen lichaam.

Bovendien zou de reclame de indruk wekken dat Twiggy’s sprankelende uiterlijk kan worden verkregen door het enkele gebruik van de anti-rimpelcrème Definity van Olay.

 

Procter & Gamble verweerde zich met de stelling dat in professionele photoshoots modellen van hun beste kant worden geportretteerd. Deze look wordt door een professionele haarstylist en make-up artiest verwezenlijkt. Bovendien is het volgens Procter & Gamble gebruikelijk om in het post-productieproces kleine onvolmaaktheden of de belichting in de foto te corrigeren. De originele foto waarop de ogen van Twiggy wel waren geretoucheerd, zijn inmiddels vervangen door een meer natuurgetrouwe foto.

 

De ASA is echter van mening dat de geretoucheerde foto, waarbij met name het gebied rond de ogen is bewerkt,  een onjuiste verwachting wekt ten aanzien van het resultaat van het gebruik van Definity. Deze indruk wordt volgens de ASA versterkt door de opschriften “Because younger-looking eyes never go out of fashion" en "Reduces the look of wrinkles and dark circles for brighter, young-looking eyes."

 

Volgens de ASA is van een sociaal onaanvaardbare advertentie echter geen sprake. De doelgroep begrijpt dat er bij een professionele photoshoot veel aandacht wordt besteed aan de make-up en het kapsel.

Omdat de advertentie gericht is op vrouwen van een oudere leeftijdsklasse (waartoe Twiggy ook zelf behoort), is het niet waarschijnlijk dat deze bij de doelgroep leidt tot een negatief zelfbeeld.

 

Lees hier de uitspraak.

BRON: ASA


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.