NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Tool biedt oplossing voor nieuwe cookieregels

Tool biedt oplossing voor nieuwe cookieregels

Er wordt nog steeds veel gepuzzeld met de nieuwe cookiewetgeving. Eerder bleek al dat de verwarring omtrent de nieuwe wetgeving groot is en dat zelfs de overheid zich nog lang niet altijd aan de nieuwe regels houdt. Een van de problemen met de nieuwe cookieregels is dat er negatieve gevolgen kunnen ontstaan voor online adverteerders. Vanwege privacybelangen van gebruikers moet tegenwoordig toestemming worden gevraagd voor het plaatsen van bijna alle cookies. Echter, volgens online marketing onderneming Fresh Fruits accepteert maar tien tot dertig procent van de gebruikers cookies. Hierdoor kan er door adverteerders niet meer goed worden beoordeeld wat het resultaat is van het inzetten van online marketingcampagnes. Zonder cookies is het gebruik van persoonsgerichte reclame moeilijker. Dit kan op zijn beurt weer gevolg hebben voor (gratis) websites die voor hun inkomen afhankelijk zijn van advertenties.

Deze week maakte de Greenhouse Group echter bekend dat zij een oplossing hebben ontwikkeld voor dit probleem. Het bedrijf heeft een nieuwe web analytics tool geïntroduceerd die gebruikersgedrag kan meten zonder gebruik te maken van cookies. De tool, Campaign Performance Analyzer genaamd, is volgens de Greenhouse Group in lijn met de wet omdat er wordt gekeken naar de campagnes zelf en niet naar de bezoekers. Er wordt niet gemeten op basis van cookies maar op basis van informatie uit de URL. Er wordt een eigen URL toegewezen aan iedere banner per uiting en per pagina. Daarmee kan worden bijgehouden vanaf welke website een bezoeker is doorgeklikt. Daarop worden de rapportages gebaseerd. Er wordt dus geen data opgeslagen op de randapparatuur van de gebruiker, waardoor de nieuwe cookieregels niet van toepassing zijn.

Het nadeel van de tool is daarom wel dat er een beperktere functionaliteit is ten opzichte van Google Analytics. Er zijn geen rapporten beschikbaar met data over bezoekers, aangezien deze informatie niet wordt opgeslagen. Ook kunnen bijvoorbeeld herhaalbezoeken niet worden gerapporteerd. Volgens Greenhouse is de software de afgelopen maanden door twee gerenommeerde juridische bureaus uitvoerig bestudeerd en wordt volledig aan de nieuwe Telecommunicatiewet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens voldaan.

Op korte termijn zal de tool ook beschikbaar worden gesteld als open-source software. Op die manier zal de tool verder ontwikkeld en verbeterd kunnen worden.

Auteur: Marijn Kingma



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.