NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Tokyo: reclameborden scannen gezicht voorbijgangers

Tokyo: reclameborden scannen gezicht voorbijgangers

Het Internet of Things komt snel dichterbij (zie hier een toelichting). In Japan voert een groep van 11 spoorwegmaatschappijen een test uit met reclameborden die face recognition software en camera's gebruiken om het geslacht en de leeftijd van voorbijgangers vast te stellen. Als mensen minstens een seconde naar een van de reclameborden kijken kunnen de gegevens verzameld worden.  

 

Het pilot-project dat momenteel wordt uitgevoerd op metrostations in Tokyo is bedoeld om gegevens te verzamelen over de mensen die een bepaalde reclame bekijken. Ook wordt vastgesteld op welke tijdstippen mensen naar de advertenties kijken. Doel is uiteraard om effectiever te adverteren. Op het internet worden overigens al jarenlang gegevens verzameld over het effect van advertenties, onder meer door middel van cookies.

Volgens de berichtgeving is het doel van het project niet om mensen – net als op het internet – gepersonaliseerde advertenties te laten zien. Behavioral targeting wordt in dit geval dus nog niet toegepast. Er is echter weining fantasie voor nodig om ook dat voor te stellen. Borden zouden bijvoorbeeld cosmetica aan dames kunnen aanbieden, en mannenbladen aan mannen.

 

Het bedrijf achter het project - Digital Signage Promotion Project – meldt dat de foto’s van de camera’s niet bewaard worden. Er worden slechts geaggregeerde data bewaard. Het verbaast niet dat de gegevens niet bewaard worden. Japan heeft een wet die vergelijkbaar is met de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens: de Personal Information Protection Law (engelse vertaling hier). De foto's van voorbijgangers zijn persoonsgegevens, dus die wet is van toepassing.

 

Het zou problematisch zijn om de voorbijgangers toestemming te vragen voor het bewaren van de foto's (voor het 'verwerken van de persoonsgegevens'). De voorbijgangers weten immers wellicht niet eens dat ze gefotografeerd worden. 'Op informatie berustende toestemming' is helemaal niet goed voorstelbaar. Voorbijgangers kunnen en willen geen privacystatement lezen in de seconde dat ze naar een reclamebord kijken. Hoe een voorbijganger zou moeten laten blijken dat hij toestemming geeft is ook een lastige vraag.  

 

Nu alleen geaggregeerde gegevens bewaard worden is de Personal Information Protection Law waarschijnlijk niet van toepassing. We zien hier weer een klein voorproefje van de ingewikkelde problemen die nieuwe technieken met zich (blijven) meebrengen voor het privacyrecht.

 

Lees hier een bericht van AFP France 

 

BRON: France 24, AFP France


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

MADGE30Fry zaterdag 26 februari 2011 17:24

The personal loans are useful for people, which are willing to start their own career. In fact, that's very easy to receive a short term loan.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.