NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • The Voice en de bescherming van formats

The Voice en de bescherming van formats

Talpa heeft The Voice aan een populaire zender in China verkocht, Zheijang TV. Dat heeft het productiebedrijf woensdag 9 mei bekendgemaakt.

Het bedrijf van John de Mol heeft inmiddels naar verluidt miljoenen verdiend aan het format.  The Voice is verkocht aan meer dan 45 zenders over de hele wereld. Het programma is in 140 op televisie te zien.

Interessant is wat hij precies verkoopt. Het idee van een talentenjacht waarbij de juryleden kandidaten in de eerste auditieronde niet kunnen zien, is lastig te beschermen. Auteursrechtelijk zijn ideeën niet beschermd, slechts de originele uitwerking van het idee is beschermd. Om een format goed beschermd te krijgen is daarom vaak een flinke klus.

Het onderscheid tussen onbeschermde ideeën en beschermde uitgewerkte ideeën leidt in de praktijk niet altijd tot een rechtvaardig resultaat. Het idee is vaak het meest waardevolle onderdeel van een werk. Een idee wordt een plot, wordt een synopsis, wordt een treatment, wordt een concept scenario. Als het basisidee goed is, is dat vaak al een garantie voor succes. Het soms onrechtvaardige gevolg dat dat basisidee niet beschermd is, doet zich dikwijls voor bij televisieformats.

Toen De Mol met Big Brother kwam werd hij door de bedenker van Expeditie Robinson, Bob Geldof, beschuldigd van plagiaat. Bob Geldof vond dat Big Brother van John de Mol gebaseerd was op zijn idee. John de Mol had nota bene met de productiemaatschappij van Geldof gesproken over een licentie op het format. Uiteindelijk zijn die onderhandelingen stukgelopen. Toen kwam John de Mol ineens met Big Brother. Pure diefstal, vond Geldof. Zijn productiemaatschappij begon een procedure tegen John de Mol Producties. Volgens Geldof was sprake van inbreuk op het format op Expeditie Robinson. 

Toegegeven, het idee of het uitgangspunt van de series lijkt veel op elkaar. Een groep personen wordt gedurende een bepaalde tijd afgezonderd van de wereld en moet opdrachten uitvoeren die worden vastgelegd met de camera. Uiteindelijk is er één winnaar. Geldof cs. procedeerden tot aan de Hoge Raad over de vermeende inbreuk op zijn rechten. Zij kregen steeds nul op het rekest. John de Mol had zijn idee immers heel anders uitgewerkt.

Een talentenjacht met een "blinde" jury kan op verschillende manieren worden uitgewerkt. Daarin zijn andere makers dus vrij. De reden waarom Talpa zo goed kan verdienen aan zijn formats schuilt waarschijnlijk ook in de waardevolle know how die het bedrijf mee verkoopt.

Talpa heeft meer formats verkocht aan China, bijvoorbeeld ook het spelprogramma Ik houd van China.

Volgens Quote behoort John de Mol met een vermogen van 1,7 miljard euro tot de tien rijkste Nederlanders. Dit heeft hij vooral te danken aan de opbrengsten van The Voice. Toch fijn, een goed idee.

Lees hier het bericht.

BRON: Elsevier


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Mike woensdag 9 mei 2012 14:04

Beste redactie,

Ik heb de bronvermelding gelezen, het lijkt mij echter niet correct om te zeggen dat het vermogen van Dhr. De Mol 'vooral' te danken is aan The Voice.

Immers, ook voor The Voice was Dhr. De Mol miljairdair (ruim 1.5 miljard euro volgens Quote)

De Mol is miljardair geworden na de verkoop van Endemol.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.