NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • The King of Beers wint strijd om 'BUD'

The King of Beers wint strijd om 'BUD'

Sinds 1907 wordt om het merk ‘BUD’ gevochten. De laatste 15 jaar hebben Anheuser-Busch en Budvar voor aardig wat merkenrechtelijke jurisprudentie gezorgd. Met de uitspraak van het Gerecht, kwam gisteren het verlossende woord voor Anheuser-Busch dat zij het merk BUD in Europa mag gebruiken.

 

Anheuser-Busch (tegenwoordig AB InBev) wilde zijn bekende ‘Budweiser’ ook in Europa onder de naam ‘Bud’ verkopen. Tussen 1996 en 2000 probeerde Anheuser-Busch daarom een aantal merken voor het teken BUD aan te vragen. Dat was niet naar de zin van Budejovicky Budvar, de Tsjechische bierbrouwer die oppositie instelde tegen de merkaanvragen. Budvar stelde dat de pils afkomstig was van Ceske Budejovice (beter bekend als Budweis) en dus bescherming als streekproduct kon genieten. Bovendien verkocht Budvar al hun pils onder het teken Bud in vier Europese landen waardoor het Anheuser-Busch niet vrij stond om ook het merk BUD te gebruiken in Europa.

 

Juridische veldslagen

Budvar stelde zoals gezegd, op grond van een oudere oorsprongsaanduiding Bud, oppositie in tegen de merkaanvragen maar ving bot bij het OHIM. Daarna vernietigde het Gerecht EU deze beslissing en wees de oppositie alsnog toe. Op haar beurt verzocht Anheuser Busch het Hof van Justitie EU dit arrest te vernietigen. Het Hof van Justitie EU oordeelde dat een oppositie gebaseerd kan worden op een oudere oorsprongsaanduiding, op voorwaarde dat er sprake is van gebruik in het economisch verkeer van een teken en de betekenis van deze oorsprongsbenaming niet louter plaatselijk is. Vervolgens werd de zaak terugverwezen naar het Gerecht die gisteren uitspraak deed over deze langlopende kwestie.

 

Onbeduidende betekenis

Budvar slaagde er niet in het vereiste bewijs te leveren. Uit de overgelegde facturen bleek dat slechts in drie Franse steden een kleine hoeveelheid bier was verkocht. Budvar kon ook niet aantonen dat het teken BUD in Franse reclames zou zijn gebruikt.  

 

Het bewijs dat was overgelegd ten aanzien van het Oostenrijkse grondgebied bestond uit onder meer facturen, persknipsels, prijslijsten. Budvar kon buiten Wenen slechts een geringe omzet en verkochte hoeveelheid bier aantonen. Gelet op de totale bierconsumptie in Oostenrijk waren deze aantallen verwaarloosbaar. De verkoopkosten konden niet worden herleid tot bedragen die verband hielden met de verkoop van het bier. Ook de prijslijsten gaven geen duidelijkheid over de omvang of de duur van de distributie van het bier in Oostenrijk.

 

Alea iacta est

Omdat het gebruik van de oorsprongsbenaming BUD in Frankrijk en Oostenrijk verwaarloosbaar was, besliste het Gerecht beslist tot afwijzing van het beroep. Het merk BUD kan dus alsnog worden geregistreerd als merk. ’s Wereld grootste brouwer steekt daarmee een gedroomde overwinning op zak.

 

NB:aardig artikel over de geschiedenis tussen beide partijen



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.