NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Tesco zet gezichtsherkenning in voor reclame aan de kassa

Tesco zet gezichtsherkenning in voor reclame aan de kassa

De Britse supermarktgigant Tesco heeft een nieuw plan om reclames beter af te stemmen op haar klanten. Tesco is namelijk van plan om gezichtsherkenning in te gaan zetten binnen hun winkels.

 

Er worden schermen geplaatst bij de kassa’s, die de gezichten van klanten scannen om leeftijd en geslacht van de klant te bepalen. Op basis daarvan, samen met informatie over datum en tijd,  worden de getoonde advertenties geselecteerd.  Er zal bijvoorbeeld geen maandverbandreclame worden getoond wanneer de klant een man van 20 is.

 

Ik las in mijn Twitter timeline al bezorgde berichten over de gevolgen daarvan voor de privacy van de klanten van Tesco. Gek genoeg is de berichtgeving van Tesco nogal tegenstrijdig. Aan de ene kant wordt er gezegd dat men de scans niet opslaat, maar aan de andere kant wordt in The Guardian gemeld dat de advertenties ook op eerdere aankopen van de klant worden gebaseerd.

 

Als de advertenties gebaseerd worden op eerdere aankopen, moet het systeem wel op de een of andere manier weten wie de klant is. Minstens moet het systeem weten dat dezelfde klant een week geleden ook al een pakje sigaretten heeft gekocht. Dat betekent dat er ergens een database moet zijn met het koopgedrag van klanten dat gekoppeld is aan zijn/haar gezicht of bepaalde kenmerken van het gezicht.

 

En dat laatste is nou juist waar de Artikel 29 Werkgroep (een overkoepelende organisatie van Europese privacy-waakhonden) niet blij mee zal zijn. In een opinie uit 2012 geeft de Werkgroep het volgende aan:

 

“By definition, a reference template created from an image of an individual is also personal data as it contains a set of distinctive features of an individual’s face which is then linked to a specific individual and stored for reference for future comparison in identification and authentication/verification.

 

A template or set of distinctive features used only in a categorisation system would not, in general, contain sufficient information to identify an individual. It should only contain

sufficient information to perform the categorisation (e.g. male or female). In this case it

would not be personal data provided the template (or the result) is not associated with an

individual’s record, profile or the original image (which will still be considered personal

data).”

 

Als de gezichten dus alleen gescand worden om te bekijken of de persoon binnen bepaalde categorieën valt (man/vrouw, leeftijd etc.) en dit niet gekoppeld wordt aan andere informatie over een persoon, dan zullen de ‘reference templates’ die van de gezichten gemaakt worden niet als persoonsgegevens opgevat worden. Omdat Tesco de ‘reference templates’ van klanten kennelijk toch wil koppelen aan een specifiek individu, moeten de templates wel als persoonsgegevens worden opgevat, aldus de Werkgroep.

 

Omdat het bij gezichtsherkenning gaat om biometrische persoonsgegevens, waarbij sprake is van een groter privacyrisico, is volgens de Werkgroep altijd geïnformeerde toestemming van de betrokkene nodig voordat zijn of haar foto wordt gebruikt voor gezichtsherkenning. Tesco vraagt die toestemming niet. Het is dus de vraag of de plannen van Tesco in hun huidige vorm wel door de privacyrechtelijke beugel kunnen.

 

 

BRON: NOS en The Guardian


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.