NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Telecomaanbieders bieden de mogelijkheid om eenvoudig beveiligingsproblemen te melden

Telecomaanbieders bieden de mogelijkheid om eenvoudig beveiligingsproblemen te melden

Een aantal telecomaanbieders hebben afspraken gemaakt over het bieden van een gemakkelijke mogelijkheid aan gebruikers en andere belanghebbenden om zwakke plekken in de beveiliging van gegevens te melden bij de telecomaanbieder, zo bericht ICT~Office. Binnen twee weken (vanaf maandag 29 oktober) dienen de betrokken aanbieders op hun website de gebruikers op de hoogte te stellen van de standaardprocedure die voor een melding van een gevonden beveiligingslek is afgesproken.

De standaardprocedure bestaat uit het sturen van een e-mail naar de telecomaanbieder. De meeste hebben hiervoor een Computer Emergency Response Team (CERT) opgericht. Hierbij dient de gebruiker de telecomaanbieder van voldoende informatie over het lek te voorzien zodat de telecomaanbieder de melding zo effectief mogelijk kan behandelen. Na de melding gaat de telecomaanbieder zo snel mogelijk de melding onderzoeken en neemt contact op met de melder.

Aan dit melden zijn wel voorwaarden verbonden. Zo mag de melder het beveiligingslek niet delen met anderen. Ook mag geen misbruik worden gemaakt van het gevonden lek, doet de melder dit wel, dan riskeert hij dat de telecomaanbieder aangifte doet.

De aanbieders die op dit moment zijn aangesloten zijn:

·         KPN

·         T-Mobile

·         Tele2

·         UPC

·         Vodafone

·         Ziggo

Daarvan hebben alleen Ziggo en Tele2 de standaardprocedure nog niet geïmplementeerd op hun website. Een aantal telecomaanbieders hebben de standaard aangevuld. Zo wordt een garantie voor de reactietermijn n.a.v. een melding geboden door KPN (2 dagen) en Vodafone (3 dagen). UPC en T-mobile wijzen er op dat ook anoniem gemeld kan worden en KPN biedt zelfs een ‘passende tegenprestatie’ voor het melden, indien dit gebeurt met inachtneming van de richtlijnen.

BRON: ictoffice.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.