NL EN

Stole my track....Maybe?

Carly Rae Jepsen werd op slag beroemd met de hit ‘Call me maybe’. Samen met Adam Young van Owl City (bekend van de hit ‘Fireflies’) lanceerde Jepsen ‘Good Time’, de Amerikaanse zomerhit van 2012. Toen Allyson Burnett, een singer-songwriter uit Alabama deze track hoorde, vond zij de gelijkenis met haar nummer ‘ AH, It’s a Love Song’ (uit 2010) opvallend. Het duurde niet lang voordat er een ‘Complaint’ op de deurmat belandde bij Jepsen & Co. Deze worden ervan beschuldigd een uniek vocaal motief (de hook) te hebben gekopieerd.

In het Amerikaanse auteursrecht moet de eiser bewijzen dat er sprake is van daadwerkelijk kopiëren. Daarvoor dient eerst ‘access’ tot het eisende werk te worden bewezen en ten tweede zal ‘substantial similarity’ tussen beide werken moeten worden aangetoond. Omdat het eisende werk bekend is en meermaals in populaire TV-programma’s zoals The Hills is gebruikt, had gedaagde voldoende toegang tot Burnetts werk, zo wordt betoogd, waardoor deze Love Song had kunnen horen. De eiser vervolgt dat het bewijs voor access is gegeven en stelt vast dat er sprake is van substantial similarity- zelfs striking similarity - tussen het originele motief en gekopieerde motief. Als er sprake is van striking similarity is het volgens vaste Amerikaanse rechtspraak uitgesloten dat het vermeende inbreukmakende werk een onafhankelijke creatie kan zijn.

De bewuste hook van Burnett’s nummer is acht maten lang en wordt twee maal in het nummer herhaald. De frase in Love Song is een tekstloze frase waarin vijf tekstloze tonen (‘oh–oh-oh-oh-oh’) worden gezongen in de toonaard F. In ‘Good Time’ komt het motief 22 keer voor. Het Good Time-motief kent een identieke opbouw (toonhoogte, toonopvolging, intervallen, contour, ritme, timbre) en wordt in Eb-toonaard gezongen. Volgens eiser is het uitgesloten dat ‘Good Time’ een onafhankelijke creatie betreft.


Om de video te bekijken dient u social media cookies te accepteren.
Klik hier om alle cookies te accepteren.



Eerst zal moeten worden beoordeeld of het originele motief auteursrechtelijke bescherming kan genieten. Daarvoor moet het de auteursrechtelijk vereiste originaliteit bezitten. Dat zal bijvoorbeeld niet het geval zijn als een ouder werk (prior art) reeds een identiek motief bevat. Pas daarna wordt de vraag beantwoord of er voldoende gelijkenis (substantial similarity) tussen beide werken is. Deskundigen zullen een grondige muzikale analyse moeten verrichten. Een dergelijke dissectie is een noodzakelijke exercitie omdat muziek een materie is die moeilijk te doorgronden is. Een verkeerde muzikale beoordeling kan onwenselijke juridische gevolgen hebben. Wanneer de muzikale antwoorden duidelijk zijn, kan de juridische vertaalslag worden gemaakt om uiteindelijk een antwoord op de inbreukvraag te verkrijgen.

Het is mogelijk dat de songwriters van ‘Good Time’ de catchy hook van ‘Love Song’ hebben gehoord waardoor de hook onbewust in hun nummer is overgenomen. Het is vaste (Amerikaanse) rechtspraak dat ook onbewust kopiëren auteursrechtinbreuk kan opleveren George Harrison’s My Sweet Lord is daar het schoolvoorbeeld van. Dit overkwam ook Mick Jagger die na het schrijven van ‘Anybody seen my baby’ ontdekte dat hij onbewust KD Langs ‘Constant Craving’ had gekopieerd. En wellicht herinnert u zich nog Coldplay v Satriani, Avril Lavignes Girlfriend …?

U vraagt zich misschien na het beluisteren van beide tracks af of het overnemen van acht maten inbreuk kan opleveren terwijl voor de rest de tracks verschillen? Dat zou een terechte vraag zijn waarop het antwoord bevestigd luidt. Ook wanneer slechts een aantal auteursrechtelijke beschermde elementen worden overgenomen kan sprake zijn van inbreuk. Met name wanneer het vermeende gekopieerde motief het hart van het werk zou zijn. De ‘Men at Work’ (Land from Down Under) zullen u dat graag bevestigen.

De hardnekkige mythe dat een aantal maten of aantal noten mogen worden gekopieerd is eenvoudigweg onjuist. Iedere muzikant put inspiratie uit andermans werk maar het blijft opletten om niet de grens naar imitatie te overschrijden.

BRON: Billboard


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.