020 530 0160

Starbucks vs Espresso House Doetinchem

Gepubliceerd op 4 februari 2014 categorieën ,

Starbucks treedt de laatste tijd zeer actief op tegen inbreuken op haar intellectuele eigendomsrechten. Afgelopen oktober werd de Thaise koffiezaak Starbung aangeklaagd (zie mijn eerdere weblog) en nu richt zij haar pijlen op het Espresso House Doetinchem. Volgens Starbucks lijkt het logo van het Espresso House te veel op het Starbucks-logo en Starbucks eist daarom dat het Espresso House zijn logo aanpast.

Sander Bussink, de eigenaar van het Espresso House, is van mening dat het logo van het Espresso House en Starbucks-logo niet overeenstemmen. “De enige overeenkomst is dat ze beide rond zijn. Ons kleurenlogo heeft een zwart naar groen lopende rand. Die van Starbucks is helemaal groen. Het beeld in het midden is anders. Wij hebben de wereldkaart afgedrukt, Starbucks een zeemeermin met 2 staarten”, aldus Bussink in de Gelderlander.

Merkenrecht
Starbucks heeft het bovenstaande logo onder andere als Benelux beeld- en woordmerk gedeponeerd. Het Starbucks-logo is bovendien een zeer bekend merk.

Op grond van artikel 2.20 lid 1 sub b BVIE kan Starbucks optreden tegen het gebruik van een teken dat overeenstemt met haar merk en in het economisch verkeer gebruikt wordt voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten en daardoor bij het publiek verwarring kan ontstaan.

Inbreuk op een bekend merk wordt aangenomen als het teken in het economisch verkeer gebruikt wordt en de consument een verband legt tussen het merk en het teken, waardoor er – zonder geldige reden – ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of reputatie van het merk (artikel 2.20 lid 1 sub c BVIE).

Hoewel er tussen de logo’s van Starbucks en het Espresso House diverse verschillen zijn aan te merken, kan Starbucks zich op grond van artikel 2.20 lid 1 sub b en c BVIE verzetten tegen het gebruik van het logo door het Espresso House, omdat door dit gebruik gevaar voor verwarring ontstaat met het Starbucks-merk, of in ieder geval een verband met het Starbucks-merk wordt gelegd.

Het onderscheidend vermogen van het Starbucks-merk is immers zeer groot. Daarnaast gebruikt het Espresso House zijn logo voor producten die identiek zijn aan de producten waarvoor de Starbucks-merken zijn ingeschreven, namelijk koffie. Tot slot is er sprake van overeenstemming tussen het Starbucks-merk en het Espresso House-logo: hoewel het woordmerk ‘Starbucks’ en de zeemeermin niet zijn overgenomen, stemmen de totaalindrukken door de ronde vorm, kleur groen in combinatie met witte letters en een zwart teken en de positie van de letters en het teken tussen het Starbucks-merk en het Espresso House-logo overeen.

Auteursrecht
Naast het merkenrecht wordt het Starbucks-logo ook beschermd door het auteursrecht. Het Starbucks-logo is immers een concreet ontwerp dat oorspronkelijk is en het resultaat is van de creativiteit van de ontwerper. De auteursrechtelijk beschermde trekken van het Starbucks-logo zijn onder andere de ronde vorm, de kleur groen in combinatie met witte letters en een zwart teken, de zeemeermin, de woorden ‘Starbucks coffee’ en de twee witte sterren. De auteursrechtelijk beschermde trekken van de logo’s van Starbucks en het Espresso House stemmen dusdanig overeen dat sprake is van een overeenstemmende totaalindruk.

Het is dus bepleitbaar dat het Espresso House niet alleen inbreuk maakt op de merkrechten van Starbucks, maar ook op de auteursrechten van Starbucks. Kortom, Bussink doet er goed aan zijn logo aan te passen.

Bron: de Gelderlander
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen