020 530 0160

SOLV steunt fondsenwervingsactie ‘Fight from the bench’

Gepubliceerd op 6 augustus 2014 categorieën 

Het Amsterdamse bankje waarop een van de indrukwekkendste scènes uit de filmhit The Fault in our Stars plaatsvond, heeft al veel media-aandacht gekregen. Honderden fans van de film bezochten het bankje aan de Leidsegracht (hoek Herengracht) en fotografeerden zichzelf erop, maar begin juli was het bankje plotseling verdwenen en werd het bankje wereldnieuws. Vlak voor de première op 10 juli plaatste de gemeente een nieuw bankje. Sinds vandaag staat het bankje ook centraal in de fondsenwervingscampagne Fight from the bench voor Fight Cancer, georganiseerd en geproduceerd door een groep belangeloos meewerkende Amsterdamse creatieven.

 

Deze fondsenwervingscampagne roept mensen op hun selfie te nemen op dit bankje of een andere bank, waar ook ter wereld en deze met een persoonlijke boodschap te delen met de rest van de wereld. Er wordt ook gevraagd een donatie te doen. Je kunt via de site ook een bedrag doneren zonder een selfie te delen.

 

Ook SOLV leverde een bijdrage aan de campagne in de vorm van juridische ondersteuning. Het volledige persbericht over de actie vind je hieronder.

 

The Fault in our Stars

De film The Fault in our Stars is momenteel een hit in de Nederlandse bioscopen. De romantische, aangrijpende film gaat over twee jonge kankerpatiënten die elkaar bij een praatgroep ontmoeten en verliefd worden. Door de gedeelde passie voor een boek reizen ze samen naar Amsterdam om de auteur te ontmoeten. De film is deels in Amsterdam opgenomen en een van de meest sprekende scènes vindt plaats op het bankje aan de Leidsegracht. In de scene komen alle thema’s uit de film samen: tienerjaren, verliefdheid, vergankelijkheid, romantiek, en meer. Sinds de film uitkwam hebben honderden fans zichzelf gefotografeerd op het inmiddels beroemde bankje en deze foto’s op sociale media gedeeld.

 

Inspiratie

Dit verdwenen-bankje-nieuwsitem inspireerde Nadav Goldstoff, creative director van bureau Brandwalk, om rond dit bankje een campagne op te zetten om aandacht te vestigen op kankeronderzoek en –preventie, en bovendien donaties te genereren. Goldstoff: “Wij wilden het publiek de mogelijkheid bieden niet alleen de strijd te steunen via donaties, maar ook persoonlijke steun zichtbaar te maken met selfies, eventueel verrijkt met een persoonlijke boodschap.” Brandwalk zocht de samenwerking met designers, programmeurs en andere mediavakgenoten en in korte tijd werden de actiewebsites www.fightfromthebench.com en www.fightfromthebench.nl online gebracht.


Concept

In het concept zijn de emoties die mensen hebben op dit soort bankjes als uitgangspunt genomen. Goldstoff vertelt: “Of het nou dit beroemde Amsterdamse bankje is, je eigen bank thuis of een bankje in Central Park; op bankjes wordt gezoend, ruzie gemaakt, ontmoet je mensen, wordt geflirt, voer je mooie gesprekken. Deze fondsenwervingscampagne roept mensen op hun selfie te nemen op dit bankje of een andere bank, waar ook ter wereld en deze met een persoonlijke boodschap te delen met de rest van de wereld. We vragen mensen ook een donatie te doen. Je kunt via de site ook een bedrag doneren zonder een selfie te delen.”


Samen tegen kanker

Tjeerd W. Oosterhuis, mede-oprichter van Brandwalk legt uit: “Door je support online te delen met vrienden, bekenden en de wereld, word je deelgenoot in de strijd tegen kanker en stimuleer je anderen zich daarbij aan te sluiten. De beweging die we willen creëren zorgt niet alleen voor een vergroot bewustzijn maar zorgt hopelijk ook tot extra toestroom van financiële middelen, om tot oplossingen voor kanker te kunnen komen.”

 

Fight Cancer

Er is volgens Goldstoff en Oosterhuis een duidelijke link tussen de stichting Fight Cancer en de thematiek van de film, vandaar dat donaties hier terecht zullen komen. Fight Cancer (fightcancer.nl) is een jonge en eigenzinnige stichting voor jongvolwassenen (18-45) die fondsen werft voor KWF Kankerbestrijding. Onder het motto ‘Love life. Fight cancer.’ laten zij zien dat de strijd tegen kanker resultaat oplevert en inspireren zij mensen om mee te doen. Fight Cancer wil jonge mensen bewust maken van de noodzaak van kankerbestrijding, ze betrekken bij de strijd tegen kanker en vooral: aansporen tot actie! De opbrengsten van Fight cancer gaan via KWF Kankerbestrijding naar wetenschappelijk kankeronderzoek en preventie.

 

Fotocredits: Fight Cancer ambassadrice Jolanda van den Berg is gefotografeerd door Jacobvanrozelaar.com.

 

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Anke Verhoeven

publicaties

Gerelateerde artikelen