NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • SOLV in de pers: De Digitale Consument

SOLV in de pers: De Digitale Consument

In het Digitale Consument, een uitgave van de Consumentenbond, is een dubbelinterview opgenomen met Christiaan Alberdingk Thijm en Tim Kuik. Laatstgenoemde is hoofd van de anti-piraterij stichting Brein.

Volgens de Consumentenbond is de hoge prijs van cd's de oorzaak dat er veel gedownload en gekopieerd wordt.

Tim Kuik: "Je kunt gratis downloaden en heel goedkoop illegale kopietjes kopen. Iedereen weet dat het niet mag, maar het is wel makkelijk. Dan is het ook wel makkelijk om te zeggen dat cd's te duur zijn. Ik weet niet of die prijs lager kan, want dat is een kwestie van vraag en aanbod en daarin heb ik minder inzicht. Ik weet wel dat bij de introductie cd's rond de veertig gulden kostten en nu rond de twintig euro. In vergelijking met bijvoorbeeld de prijs van een spijkerbroek is het verschil over die periode minimaal. Maar met gratis valt prijstechnisch niet te concurreren."

Christiaan Alberdingk Thijm: "Prijstechnisch is concurrentie niet mogelijk, maar wel op andere manieren. Tegenwoordig krijg je boekjes met prachtige foto's, biografieën en bonus-tracks bij een cd. Als gevolg van de piraterij verbetert het product. Maar het is duidelijk dat consumenten behoefte hebben aan muziek via internet en dat bood de muziekindustrie tot voor kort niet aan. Apple heeft na lang leuren een model geïntroduceerd waarbij mensen voor één dollar een muzieknummer kunnen downloaden en de omzetcijfers zijn spectaculair. Maar ook hiervan schijnt de beveiliging alweer gekraakt te zijn."

 

BRON: De Digitale Consument, juli 2003 p. 32-34


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.