NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Sociale media congres: CSN 2011, een verslag

Sociale media congres: CSN 2011, een verslag

Lammert van Raan, online veteraan en sinds 2010 werkzaam als zelfstandig e-commerce consultant, bezocht het CSN congres over sociale media, waar ik ook een spreker was. Voor Adformatie schreef hij een verslag, dat ik met zijn toestemming hier deels publiceer.

Een uitverkocht congres met 450 deelnemers, 1560 tweets in de aanloop en gedurende de dag en vijftien sprekers bewijzen dat social media in het brandpunt van de belangstelling staat. Een sfeer-impressie van CSN 2011 in Amsterdam en enkele hoogtepunten.

De CSN Conference ‘where social networks meet business', georganiseerd door KREM en Emerce, maakte een aantal zaken duidelijk.

  1. De belangrijke rol die sociale media spelen in het maken of breken van opinies, gaan ze in toenemende mate ook spelen in het bedrijfsleven.
  2. De meeste sociale netwerken of ‘communities' die bedrijven opzetten mislukken jammerlijk.
  3. Privacy is een nostalgisch woord uit het verleden.
  4. Leiderschap is hard nodig

Bollen

De Belg Johan Bollen, professor aan de Universiteit van Indiana, liet zien dat de ‘wisdom of the crowds, nog maar nauwelijks ontsloten is. Door het analyseren van 10 miljoen tweets (met instrumenten uit de klinische psyuchologie) is het hem geluikt om aan te tonen dat er - met een vertraging van vier dagen- een significante correlatie is tussen de stemming op Twitter en die op de beurs. Inmiddels stromen er per dag 70 miljoen tweets over het internet.
Met de juiste analytische gereedschappen is het zo mogelijk om het succes van een film te voorspellen. Bollen heeft nu een startup in de Londense City die handelt met de ‘voorkennis' van twitterfeeds. Alleen kon hij niet zeggen dat die dag Mubarak zou opstappen.

T-mobile maakte van de nood een deugd en gaat op Twitter en Facebook volop in gesprek met klanten. T-mobile duikt iedere maand zo'n 24.000 keer op in een conversatie, voor 93% op Twitter. De aanwezigheid op Facebook krijgt een zwaardere invulling doordat het T-Mobile forum, nu alleen bereikbaar via de T-mobile site ook op Facebook zal komen te staan. Ook andere applicaties zullen hier beschikbaar komen, zoals beltegoed en rekeninginformatie.

Alberdingk Thijm

Hoe veilig is dat allemaal? Niet erg, als we internet jurist Christiaan Alberdingk Thijm (SOLV advocaten) mogen geloven. Hij verwacht dat de open architectuur van sociale netwerken binnenkort voor grote ongelukken ongelukken gaat zorgen. Als je bijvoorbeeld je Facebook authenticatie wilt gebruiken om je T-mobile facturen te bekijken, kan het gebeuren dat die authenticatie wordt gekaapt door clubs als Profilepeekers, de goed gelukte scam van Oranjino.

De paradox is volgens Alberdingk Thijm dat de regelgeving ons steeds beter beschermt, maar dat we steeds lagere eisen stellen aan onze eigen privacy.

Lees hier het hele verslag.

BRON: Adformatie


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.