NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • So.c(ommerciee)l: de nieuwe sociale-netwerksite van Microsoft

So.c(ommerciee)l: de nieuwe sociale-netwerksite van Microsoft

Microsoft heeft een bètaversie van haar nieuwe sociale-netwerksite - genaamd So.cl - op het internet geopend. De unique selling point van de site is de mogelijkheid om zoekresultaten en daarmee je interesses op internet met je ‘volgers’ te kunnen delen. Hiermee lijkt Microsoft de eerste sociale zoekmachine op de markt te willen brengen.

Ik loop het risico om te veel op de zaken vooruit te lopen, maar de mogelijke implicaties van een dergelijke site zijn interessant. Daarom is het de moeite waard om het een en ander te beschouwen.

Aangezien het bij So.cl allemaal lijkt te draaien om het vinden en delen van voor de gebruiker interessante onderwerpen, heeft deze site de op commercieel vlak veel potentie. Met deze site kan namelijk duidelijk in beeld gebracht worden wat de individuele gebruiker bezighoudt en wat zijn interesses zijn. In onze maatschappij waarin informatie een van de meest waardevolle producten is, lijken de commerciële mogelijkheden van een dergelijke sociale zoekmachine evident. Gezegd zou kunnen worden dat Facebook ook de interesses van haar gebruikers in kaart kan brengen, maar bij Facebook draait het meer om sociale interesses en niet zozeer om commerciële interesses.

Microsoft heeft waarschijnlijk goed gekeken naar het succesvolle verdienmodel van Google, welke bijna volledig draait om de advertentiemarkt. Het idee van de site vind ik erg goed, omdat het op commercieel vlak twee vliegen in een klap lijkt te slaan.

Aan de ene kant hoeft Microsoft met So.cl geen moeite te doen om de commercieel relevante informatie bij de gebruiker te halen. De gebruiker levert deze informatie aan de site zelf. Dit gebeurt niet door middel van controversiële volgmiddelen, maar met de toestemming (en wetenschap) van de gebruiker. Volgens Europese regelgeving is trouwens wel vereist dat Microsoft duidelijk in haar gebruikersovereenkomst en/of privacy statement opneemt dat de informatie kan worden doorgegeven aan derde partijen ten behoeve van marketing. Uit de faq blijkt dat So.cl dit al heeft gedaan.

Aan de andere kant probeert Microsoft haar eigen zoekmachine Bing - welke in So.cl zal worden gebruikt – op deze manier een betere marktpositie te verschaffen. Momenteel is Bing de op een na grootste zoekmachine, maar de achterstand op Google is wel heel erg groot. Als So.cl een hit wordt dan zou dit kunnen betekenen dat deze achterstand wat zal krimpen.

De trend van commercialisering van sociale-netwerksites lijkt te zijn begonnen. Microsoft claimt geen concurrent van Facebook te willen worden, maar lijkt wel een stapje voor te hebben op de sociale-netwerkkoning. Na de beursgang van Facebook wordt namelijk al angstig gesproken over de negatieve effecten die de commercialisering op de populariteit van de site zou kunnen hebben. Gebruikers zouden wel eens kunnen overstappen naar nieuwe sociale-netwerksites zodra Facebook te veel advertenties en reclames op hun site gaan tonen. Omdat So.cl vanaf het begin al ingesteld zou kunnen worden als commerciële socaile-netwerksite, vormt dit voor haar geen bedreiging. What you see is what you get.

Of So.cl de nieuwe hit gaat worden op het gebied van sociale-netwerken zal de toekomst moeten uitwijzen. Ikzelf sta om eerlijk te zijn, met de informatie die ik nu heb, nog niet te trappelen. Maar dat is waarschijnlijk inherent aan een advocaat in spé, die zo nu en dan teveel nadenkt over de mogelijke risico’s.

Lees hier het artikel van tweakers.com.

Door: Mathijs de Vos



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (2)

Jonathan maandag 21 mei 2012 16:36

Goed stuk!

Denk je niet dat So.cl meer zorgt voor een integratie van Facebook dan dat het een concurrent is? Het lijkt best veel op Pinterest...

Ook heeft Microsoft een groot aandeel in Facebook http://www.letsgodigital.org/nl/17322/microsoft-facebook/

Mathijs maandag 21 mei 2012 17:07

Hoi Jonathan,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat So.cl in ieder geval geen directe concurrent van Facebook is. Het gaat per slot van rekening om een verschillend concept.

Het is inderdaad de bedoeling dat verschillende data (zoals vriendenlijsten) vanuit Facebook geïntegreerd kunnen worden. So.cl zou gek zijn om dit niet te doen, omdat een nieuwe sociale netwerksite natuurlijk nooit vanuit het niets kan gaan concurreren met een gigant als Facebook en omdat So.cl natuurlijk gebruik wil maken van het succes van Facebook.

Wat nooit te voorspellen valt is natuurlijk hoe de site zich gaat ontwikkelen. In het geval So.cl mateloos populair wordt, kan het altijd de vormgeving en applicaties zo aanpassen dat het wel een directe concurrent van Facebook wordt.

Dat Microsoft aandeelhouder van Facebook is, wilt natuurlijk niet zeggen dat alle commerciële beweegredenen om met Facebook te gaan concurreren in de toekomst wegvallen.

Zo zou Microsoft zijn aandelen Facebook kunnen verkopen en mocht So.cl gaan concurreren met Facebook dan is het toch fijner als jouw eigen sociale netwerksite het beter doet dan degene waar je aandelen in hebt. Dit kweekt bijvoorbeeld meer goodwill voor het merk Microsoft en meer zeggenschapsmogelijkheden.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.