NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Smartphone apps delen je gegevens met adverteerders
  • GEPLAATST OP: 22 december 2010
  • GEPLAATST DOOR: Anke Verhoeven
  • GEPLAATST IN: Privacy
  • GOOGLE+: Anke Verhoeven

Smartphone apps delen je gegevens met adverteerders

Voor veel mensen is de telefoon het belangrijkste stukje technologie dat ze bezitten. Je telefoon is altijd aan en binnen handbereik. Je telefoon bevat in veel gevallen niet alleen informatie over je telefoongesprekken, maar ook je agenda, social media profielen, e-mailcorrespondentie en uiteenlopende applicaties. Bovendien weten moderne telefoons altijd waar je bent en bevatten ze een uniek identificatienummer dat je niet kan veranderen of uitschakelen.

 

Uit een artikel in The Wall Street Journal blijkt dat je telefoon de geheimen die je hem toevertrouwt niet bewaart. Telefoons delen je persoonlijke informatie op grote schaal, zo blijkt uit een onderzoek van de krant.

 

The Wall Street Journal onderzocht 101 smartphone applicaties (apps), waarbij bleek dat 56 van die apps je unieke identificatienummer verzenden naar andere bedrijven zonder dat de gebruiker daarvoor toestemming heeft gegeven of het zelfs wist. 47 apps geven daarbij ook nog je locatie weg en 5 apps verklappen zelfs je leeftijd, sekse en andere persoonlijke details. Bedrijven gebruiken deze informatie om uitgebreide profielen van personen samen te stellen, die ze inzetten om gericht te adverteren.  (Illustratie door Ray Bartkus voor The Wall Street Journal)

 

 ‘TextPlus 4’ spant de kroon. Deze iPhone app, waarmee je tekstberichten kan verzenden, stuurt je identificatienummer naar acht adverteerders en je locatie, sekse en leeftijd naar twee adverteerders. Ook Pandora, Paper Toss en Pumpkin Maker en Grindr maken het bont.

 

Het unieke identificatienummer wordt het meeste gedeeld. Dit nummer is een soort ‘supercookie’, omdat het niet geblokkeerd of verwijderd kan worden. Adverteerders kunnen met behulp van dit nummer bijvoorbeeld bijhouden welke apps je downloadt, hoe vaak je ze gebruikt en hoeveel tijd je daaraan besteedt.

 

Het meest schrijnende aan de situatie met betrekking tot smartphones is dat de gebruiker vrijwel niets kan doen tegen het volgen van zijn mobiele handelingen. Bijna geen enkele app geeft de mogelijkheid van een opt-out, zoals dat met de internetbrowser op je pc wel kan. De meeste apps geven bovendien geen enkele informatie over welke gegevens ze verwerken en voor welk doel.

 

De twee grootste aanbieders van apps, Google (Android) en Apple (iPhone) zeggen wel enige eisen te stellen aan de bescherming van de privacy van app-gebruikers, zoals voorafgaande informatie of toestemming van de gebruiker. Uit het onderzoek van Wall Street Journal blijkt echter duidelijk dat veel apps niet voldoen aan die vereisten.

 

De adverteerders en aanbieders van apps verdedigen zich door te stellen dat ze geen gegevens verwerken die herleidbaar zijn tot personen. Omdat de informatie niet gekoppeld is aan een naam, zien ze geen problemen. Gezien de enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens die je telefoon bevat, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de gegevens die verwerkt worden niet (direct of indirect) herleidbaar zijn tot een persoon. Dit des te meer vanwege het onverwijderbare identificatienummer.

 

Hoewel er steeds meer aandacht is voor bescherming van de privacy van consumenten met betrekking tot online advertenties, lijkt de mobiele telefoon een beetje vergeten te worden in de discussie. De conclusie die we kunnen trekken uit het onderzoek van The Wall Street Journal is dat het hoog tijd wordt dat er een kritische blik geworpen wordt op de privacybescherming van smartphone gebruikers.

 

In reactie op het onderzoek van The Wall Street Journal heeft een lobby van adverteerders (The Mobile Marketing Association) aangegeven dat ze bezig zijn om een set 'guidelines' op te stellen met betrekking tot de privacybescherming van app-gebruikers.

 

Door: Anke Verhoeven

 

Lees het bericht "Your Apps Are Watching You" hier

Lees het bericht "Smartphone Marketers Plan New Rules on Privacy" hier

 

BRON: The Wall Street Journal


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Harm Verbeek woensdag 22 december 2010 12:46

Leuk hoor, die guidelines, maar iedereen weet dat zelfregulering in die markt niet werkt.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.