NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Sloganactie van Transavia gecrasht

Sloganactie van Transavia gecrasht

Gisteren tijdens het Seminar Sociale Media, dat door SOLV werd georganiseerd in samenwerking met KREM, werd het al duidelijk. Een campagne via sociale media kan erg veel opleveren tegen een minimale investering, maar het kan ook genadeloos misgaan. Dat laatste heeft Transavia inmiddels gemerkt.

De luchtvaartmaatschappij lanceerde enige tijd geleden een wedstrijd, waarbij opgeroepen werd om een nieuwe slogan voor ze te bedenken. Via de website transaviazoektslogan.nl konden mensen de door hen bedachte slogan inzenden. De bedenker van de beste slogan zou een jaar lang gratis vliegen met Transavia winnen. De actie was aanvankelijk een groot succes. Maar liefst 110.000 slogans werden ingestuurd, zo meldt de website van Transavia. Duizend  van deze slogans werden op abri’s gedrukt en in heel Nederland opgehangen. Via Facebook kon gestemd worden op de beste slogans, hetgeen massaal gebeurde en een zeer actieve community ten gevolg had.

Toen de 10 beste slogans die nog in de race waren voor de hoofdprijs door Transavia bekend werden gemaakt, sloeg de stemming echter om. De deelnemers waren verbaasd en teleurgesteld over de keuze van Transavia. Bij het zien van de top 10, kan ik die reactie wel begrijpen. De slogans zijn voor een groot deel ongeïnspireerd en bij vlagen zelfs kinderachtig. De slogan ‘Toedeledoki’ is daarbij wel het absolute dieptepunt.

 

Dat is niet het enige probleem. Er zitten ook enkele slogans tussen die wel erg veel lijken op bestaande slogans van andere bedrijven. Zo doet ‘Daar word je vrolijk van’ mij wel erg denken aan Mona-toetjes, werd de slogan ‘We hebben er zin in’ tot voor kort gebruikt door C1000 en laat ‘The choice of Holland’ weinig te gissen over de inspiratiebron van de inzender. ‘Love at first flight’ schijnt zelfs al eerder gebruikt te zijn door SAS en Bangkok Airways.

In een bushokje kwam ik al eerder de inzending ‘Altijd dichtbij’ tegen. Op zich een goede slogan voor een luchtvaartmaatschappij, ware het niet dat deze eerder gebruikt werd door KPN.

Bij het lezen van de reacties op het Facebook-prikbord van Transavia bekruipt me het gevoel dat we hier te maken hebben met een 1 april grap. Het kan toch niet echt waar zijn dat Transavia niet in de gaten heeft gehad dat praktisch de helft van de top 10 absoluut onbruikbaar is?

BRON: Transavia.com en Marketingfacts


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (3)

Reggie vrijdag 1 april 2011 16:57

Bovenstaand stukje is inderdaad voor een groot deel de waarheid. Ikzelf ben één van de deelnemers en na het zien van de winnende slogans zakte de moed in mijn schoenen! Notabene de meest simpele slogans waarvan ik niet durfde om ze in te zenden hebben gewonnen! Door zoveel inzendingen wordt de kans op winnen veel kleiner, daar ben je je best van bewust, maar het had een fijner gevoel geweest als je van de winnende slagzin echt een WOW gevoel had overgehouden.
Oja, correctie voor de geplaatste tekst: men kon niet via Facebook kon stemmen hoor, dat heeft TA zelf gedaan en juist van die uitslag kregen de meeste deelnemers spontaan opvliegers! Jammer, het was zo ouderwets leuk om weer eens je hersens te laten kraken i.p.v. simpel codes invoeren...

reggie vrijdag 1 april 2011 17:24

Oja, bijna het belangrijkste vergeten: iedereen was het meest verbolgen over het feit dat ze slogans op de top 10 hadden geplaatst zonder eerst een juridische check te doen..... zoiets hadden we niet van TA verwacht en kwam weinig professioneel over terwijl wij serieus bezig waren en ook als zodanig behandeld hadden wilden worden.

Marfred Reerds dinsdag 11 oktober 2011 19:22

Ik ben het roerend eens met Reggie; waarom zou je je hersens nog laten kraken als dit de top 10 is. Uit 110000 inzendingen! Het is niet te begrijpen.
Krijg ik daarop ook nog een vrolijk mailtje dat alle inzenders een aardigheidje toegestuurd krijgen. Leuk, denk je dan, attent! Nooit wat van gezien. Ik kreeg nog wel een twitterberichtje of ik mijn gegevens wilde doorgeven. Komt het toch nog 'goed', denk je dan. Nooit meer wat van gehoord.
Er zijn ongetwijfeld brillante slogans bedacht, er is door alle partijen veel tijd, moeite en creativiteit in gestoken, jammerjammer dat dit dan het resultaat is.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.