NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Schokkend: emoties lezen voor reclame

Schokkend: emoties lezen voor reclame

Vandaag blogde ik al over Facebook en behavioural targeting. Via bepaalde Facebook apps worden persoonsgegevens verzameld en profielen opgebouwd waardoor gericht kan worden geadverteerd. Het opbouwen van profielen via surfgedrag van internetters is een bekende vorm van behavioural targeting. Dat dit ook gebeurt via social networks, verbaast mij niets. Maar wat ik net las op TorrentFreak, dat gaat toch wel mijn voorstellingsvermogen te buiten. Behavioural targeting to the max!

 

Het schijnt in de VS praktijk te zijn om in grote bioscoopzalen via infrarood camera’s piraten op te sporen die met een camcorder de vertoonde film opnemen. Via infrarood stralen wordt het publiek afgespeurd, de camcorder reflecteert zo’n straal, en de piraat is betrapt. Andere maatregelen tegen deze vorm van piracy zijn het ouderwetse ‘body and bags’ fouilleren, metaaldetectors, zogenoemde audio watermerken en het gebruik van nachtvisie brillen.

 

Best heftig al, vind ik. Maar het gaat blijkbaar nog veel erger worden. Een van de bedrijven die anti-camcorder oplossingen biedt is Aralia Systems. Deze onderneming heeft zich nu tot doel gesteld om de bestaande techniek verder te ontwikkelen, maar ook om het gebruik daarvan voor andere doeleinden aan te wenden. Volgens de projectleider, Dr. Abdul Farooq, is het de bedoeling om zoveel mogelijk informatie over de bioscoopganger te weten te komen, door analytische software aan de anti-piraterij maatregelen toe te voegen, en technieken te ontwikkelen die de fysieke en emotionele reacties van mensen kunnen lezen. Dat is geen science fiction, maar zeer nabije toekomst. Dr. Farooq:

 

“We want to devise instruments that will be capable of collecting data that can be used by cinemas to monitor audience reactions to films and adverts and also to gather data about attention and audience movement.”

 

"We will use 2D cameras to detect emotion but will also collect movement data through a 3D data measurement that will capture the audience as a whole as a texture."

 

“Within the cinema industry this tool will feed powerful marketing data that will inform film directors, cinema advertisers and cinemas with useful data about what audiences enjoy and what adverts capture the most attention. By measuring emotion and movement film companies and cinema advertising agencies can learn so much from their audiences that will help to inform creativity and strategy.”

 

Private ondernemingen gaan ons dus straks filmen waarbij onze bewegingen en onze gezichtsuitdrukkingen worden geregistreerd en met behulp van software worden geanalyseerd. En welke informatie kan behulp met deze techniek worden gedestilleerd? Wat we spannend vinden, wat we leuk vinden. Onze seksuele voorkeuren dus ook? En deze informatie wordt vervolgens weer doorgespeeld naar wie? Naar Coca Cola, Pathé, Warner, maar misschien ook de overheid, zorgverzekeraars? Stel dat je enthousiast blijkt te reageren op Brokeback Mountain, en je bent een man, word je dan in het risicohokje van grotere kans op HIV-besmetting gestopt? Als je lacht om een fictieve bomaanslag, staat er dan straks een arrestatieteam buiten de bioscoopzaal op je te wachten?

 

Doodeng.

BRON: TorrentFreak


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIES (2)

Sterenborg vrijdag 5 november 2010 12:59

Los van het bekende testpubliek om pilots of montagemateriaal te testen, kan dit twee kanten op gaan als het op grote schaal (iedere consument) wordt uitgevoerd.
1. Het gebeurt openlijk > bezoekers schuwen deze bioscopen waar dit wordt gedaan; waardoor het bezoek afneemt; echter daar waar in (kleinere) steden geen andere optie is, moet men eraan geloven.

2. Als dit NIET open en bloot wordt gebeurd, staat ons - juristen - een grote informerende en waarschuwende taak te wachten. Immers dit is idd doodeng... Informatie moet - al dan niet rechtmatig of met medeweten van bioscoopbezoekers - ook juist worden geïnterpreteerd.

Tot die tijd met je bivakmuts op in een sumo-dikmaakpak de bioscoop in, zodat men alleen met veel moeite de aan lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen kan volgen?

mindcon zondag 7 november 2010 10:25

Beste @Medemens,
WELCOME TO YOUR BRAIN!
http://mindcon.wordpress.com/2010/02/14/welcome-to-your-brain/
PLEASE HELP THE VICTIMS!
http://mindcon.wordpress.com/
Hoogachtend.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.