NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • SBS begint zaak wegens naam 'Tien'

SBS begint zaak wegens naam 'Tien'

SBS Broadcasting (SBS6 en Net5) wil dat John de Mol de naam van zijn nieuwe zender wijzigt. Dit schrijft De Telegraaf vandaag. Vorige week presenteerde John De Mol de naam 'Tien' voor zijn commerciĆ«le tv-station, dat dit najaar gaat uitzenden. Twee dagen later kondigde SBS aan een nieuwe digitale zender te beginnen onder de titel TV 10, een naam die SBS al jaren geleden liet vastleggen.

SBS vindt dat Tien teveel lijkt op TV 10 en heeft De Mol daarom per brief gevraagd zijn nieuwe naam te wijzigen, zei een SBS-woordvoerder woensdag.

In die brief werd een ultimatum gesteld dat dinsdag afliep. Nu Tien daarop niet heeft gereageerd overweegt SBS juridische stappen. Een Tien-woordvoerder noemde de hele kwestie woensdag te flauw voor woorden. " Onze naam bestaat volledig uit letters, die van TV 10 niet. Bovendien blijkt dat een cijfer zeer moeilijk te claimen is als naam, dus wij zien eventuele juridische stappen met vertrouwen tegemoet."

In het Benelux Merkenregister is op 15 april jl. het merk TIEN aangevraagd door merkenbureau Elzas Noordzij. Dit is vermoedelijk in opdracht van De Mol gebeurd. Op 19 april is een beeldmerk geregistreerd TIEN = TV. Beide inschrijvingen zijn nog niet definitief. De registratie van het beeldmerk is waarschijnlijk gedaan om tegemoet te komen aan het bezwaar dat TIEN weinig onderscheidend is voor een televisiezender.

SBS is niet geheel kansloos. TIEN en TV 10 lijkt natuurlijk op elkaar. Dat de merken visueel anders zijn, doet daar niet aan af. De naam TV 10 heeft mogelijk door inburgering extra bescherming verkregen. De vraag is alleen of SBS de naam de afgelopen jaren wel heeft gebruikt. Als een merk gedurende vijf jaar niet is gebruikt vervalt het recht.

Deze zaak doet denken aan de kwestie WE tegen ME. Toen RTL de zender lanceerde die nu Yorin heet, heette hij korte tijd ME. Het kledingbedrijf WE maakte daar bezwaar tegen en werd door de rechter in het gelijk gesteld. RTL veranderde snel de naam in Yorin. In hoger beroep won RTL de zaak vervolgens van WE. Maar toen was het al te laat. 

BRON: Nieuws van Nederland


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.