NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Ruzie over royalty's voor ringtones in de VS

Ruzie over royalty's voor ringtones in de VS

De Amerikaanse Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP), de belangenvereniging voor auteursrechthebbenden in de VS, heeft vorige maand een zaak aangespannen tegen telecombedrijf AT&T. Volgens ASCAP is het afspelen van een ringtone, die gebaseerd is op een auteursrechtelijk beschermd werk, een openbaarmaking waar royalty’s voor moeten worden betaald. Alhoewel de ringtone vaak maar heel kort te horen is, is het werk immers meestal goed te horen door personen in de buurt.

 

Hiermee tracht ASCAP het afspelen van de ringtone, die door AT&T voor $2.49 worden verkocht (vergelijk de iTunes Store prijs voor het originele liedje: $0.99), auteursrechtelijk gelijk getrokken aan het afspelen van muziek bij grote evenementen.

 

Bovendien eist ASCAP dat royalty’s ook moeten worden betaald indien het volume van de telefoon uit staat. Het feit dat de AT&T de mogelijkheid schept dat de ringtone gehoord zou kunnen worden, ongeacht of iemand het ook inderdaad hoort, is volgens ASCAP voldoende rede om een inbreuk op het exclusieve openbaarmakingsrecht van de leden van ASCAP aan te nemen.

 

Het is maar de vraag of de Amerikaanse rechtbank overtuigd zal zijn door het verweer van de Electronic Frontier Foundation en de Center for Democracy and Technology, dat ringtones openbaarmakingen zonder commercieel oogmerk zijn, die door de Amerikaanse auteurswet zijn uitzonderd. In Nederland valt een ringtone eerder onder de citaat-exceptie van artikel 15a Auteurswet.

 

Lees hier het bericht.

BRON: latimes.com


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

aad zaterdag 4 juli 2009 10:53

Zit wat in, als 20 sec meer oplevert dan 3 minuten, dan kunnen artiesten beter ringtones opnemen ipv full tracks. Bovendien mag je ook niet zo maar als artiest een sample (vaak maar 5 seconden) gebruiken. Onlaangs is een nr van Madonna daarom verboden in Belgie. Zij wilde geen rechten betalen en de rechter besloot daarop dat het nummer niet gedrai mocht worden.

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.