NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • Reclames Finish onduidelijk en oneerlijk

Reclames Finish onduidelijk en oneerlijk

 

 

 

 

 

 

 

In deze zaak stonden klager Unilever Nederland B.V. (houder van o.a. het merk “Sun”) en Reckitt Benckiser Nederland B.V. als adverteerder met het merk “Finish” tegenover elkaar bij de Reclame Code Commissie. Bij deze commissie kan een ieder terecht die meent dat een reclame in strijd is met Nederlandse Reclame Code. De klacht van Unilever was gericht tegen twee televisiereclame-uitingen voor vaatwasmiddelen van het merk Finish.

In de eerste commercial wordt het volgende gezegd: “Gemiddeld stappen duizenden huishoudens per week over op Finish, meer dan 490.000 tot nu toe. Waarschijnlijk omdat Finish Quantum een uitzonderlijke zuiverheid en glans biedt. Ontdek zelf waarom duizenden huishoudens om zijn. Doe mee met de Finish revolutie”.

 

Vervolgens wordt gezegd en verschijnt in beeld: “Doe mee met de Finish revolutie. 493.883* gezinnen zijn nu al overgestapt”. De asterisk verwijst naar de gedurende de gehele uiting onderaan, klein in beeld staande tekst: "Op basis van een onderzoek van GfK rekening houdend met de penetratiegraad bij Nederlandse huishoudens van mei 2010 tot mei 2012." Marktpenetratie-onderzoek laat zien of huishoudens die in een bepaalde periode (in dit geval juni 2009 tot mei 2010) een bepaald product niet hebben gekocht, dit product in een latere periode (te weten mei 2010 tot mei 2012) ten minste één maal hebben gekocht.  

 

De tweede commercial waarover wordt geklaagd, is vergelijkbaar met de eerste, maar de tekst verschilt in een paar opzichten: “Gemiddeld kiezen duizenden huishoudens elke week voor Finish, meer dan 493.883 tot nu toe. Waarschijnlijk omdat Finish een uitzonderlijke zuiverheid en glans biedt. Ontdek zelf waarom duizenden nieuwe huishoudens Finish gekozen hebben. Doe mee met de Finish revolutie”.

 

In de tweede commercial wordt dus, anders dan bij de eerste commercial, gesproken over “kiezen” i.p.v. “overstappen”. Daarnaast wordt enkel gesproken over “Finish”, “Finish Quantum” is weggelaten.

 

Beoordeling Reclame Code Commissie

 

Volgens de commissie zal de gemiddelde consument denken dat met het woord “overstappen” in de eerste commercial, gedoeld wordt op een duurzame verandering. Het onderzoek van GfK waarop de adverteerder zich baseert, biedt echter geen grond voor die stelling. Het feit dat een huishouden ten minste één maal een Finish product heeft gekocht, betekent immers niet dat dit huishouden Finish ook is blijven kopen, aldus de commissie.

Daarnaast wordt met de zin “Waarschijnlijk omdat Finish Quantum een uitzonderlijke zuiverheid en glans biedt” gesuggereerd dat op Finish Quantum is overgestapt, terwijl uit het onderzoek van GfK bleek dat slecht een gering aantal huishoudens daadwerkelijk dit specifieke product hadden aangeschaft.

 

De betekenis die de gemiddelde consument aan het woord “kiezen” in de tweede commercial zal toedichten, hangt af van de context, aldus de commissie. Door te spreken van “Finish revolutie” en “493.883 nieuwe huishoudens hebben al voor Finish gekozen” wordt gedoeld op meer dan incidenteel gebruik. Deze stelling vindt echter geen steun in het onderzoek van GfK, dat ziet op het ten minste één maal kopen van een Finish product door een huishouden.

 

De commissie oordeelt op grond van het voorstaande dat beide commercials onduidelijke informatie verstrekken, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een transactie kan nemen, dat hij anders niet had genomen. De reclame-uitingen zijn hierdoor tevens misleidend en daardoor oneerlijk, als bedoeld in de Nederlandse Reclame Code.

 

Lees de hele uitspraak hier.

 

Auteur: Tom Janse

 

 

 

 

 

 

BRON: boek9.nl


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

REACTIE (1)

Pieko Poep donderdag 21 mei 2015 19:16

FUCK DEZE SHIT BROOOO

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.