NL EN

Reclameclaims over zuigkracht

Het Hof Amsterdam heeft in hoger beroep in een zaak over reclamebeweringen over stofzuigers bevestigt dat Dyson over haar stofzakloze stofzuiger "DC08" mag beweren dat deze een constante zuigkracht heeft. Dat de stofzuiger geen stof in huis achter laat mag echter niet geclaimd worden.

Philips had in haar breed opgezette reclamecampagne voor haar stofzuiger "Marathon" onder meer beweerd dat de Marathon niet aan zuigkracht verliest, dat deze zuigkracht constant hoog is en 350 airwatts bedraagt, en dat hij qua zuigkracht de beste stofzuiger in zijn klasse is. Dyson vorderde onder meer dat Philips genoemde reclame-uitingen staakt.

Bij uitspraak van 12 juli 2005 van de Voorzieningenrechter Rechtbank Utrecht oordeelde de Voorzieningenrechter dat Philips de claims met betrekking tot de zuigkracht niet kon bewijzen. Door deze beweringen te doen, handelde Philips onrechtmatig ten opzichte van Dyson. De vordering van Dyson om Philips te verplichten niet zulke beweringen te doen werd dan ook toegewezen evenals rectificatie. Wel mocht Philips algemene onjuiste en misleidende claims doen die te scharen waren in de categorie overdrijvingen die aan reclame eigen zijn (zoals "een hoge zuigkracht die duurt en duurt en duurt"). Philips vorderde in reconventie een verbod op Dysons reclame-uitlatingen over de constante zuigkracht van de Dyson-stofzuigers. Deze vordering werd afgewezen.

In het hoger beroep bevestigt het Hof dat het voldoende duidelijk is geworden dat de Dyson stofzuigers over een constante zuigkracht beschikken, Dyson heeft verschillende onderzoeksrapporten overlegd gebaseerd op laboratorium tests en daarmee voldoende bewijs geleverd. De resultaten uit ander soort onderzoeken van Philips doen daar niet aan af, aangezien de tests die Phlips heeft gedaan minder betrouwbaar zijn. Wel slaagt Philips in haar stelling dat zij geen reclame heeft gemaakt op haar website omdat dit niet (voldoende) weersproken wordt. Dat geldt ook voor Dysons claim dat de Dyson stofzuiger geen stof in huis achter laat. Dat heeft Dyson niet kunnen bewijzen en uit een test van de consumentenbond blijkt juist dat Dyson op dit punt slecht scoort. Dyson moet zich van die claim onthouden en het reclamemateriaal waarin dat wordt beweerd moet teruggehaald en vernietigd worden, dit alles op straffe van dwangsom.

Lees hier het hele bericht (alleen voor Parool-abonnees), hier het bericht op Boek9.nl en hier het arrest.

BRON: Het Parool, boek9


PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.