NL EN
  • Home»
  • Weblog »
  • RCC: Reclame Donorweek smakeloos en nodeloos kwetsend

RCC: Reclame Donorweek smakeloos en nodeloos kwetsend

Na een klacht van de werknemersorganisatie FNV Spoor heeft de Reclame Code Commissie (RCC) de reclame beoordeeld waarin het ministerie van VWS burgers oproept om donor te worden. In de reclame is onder andere een triatleet te zien die onder zakkende spoorbomen over het spoor rent terwijl een aanrazende trein in zicht is. Met deze actie wil het ministerie de vitaliteit van een sporter met een donorhart illustreren en burgers vooral oproepen om aan deze kans bij te dragen.

Ten tijde van het uitbrengen van het spotje vertelde Minister Schippers te hebben gekozen voor een “spannend en prikkelend filmpje” dat bedoeld is om jongeren aan te spreken. De RCC oordeelde daarentegen dat de reclame “in strijd met de goede smaak en nodeloos kwetsend” is.

Het is met name interessant dat de Commissie de commercial in strijd met de goede smaak en fatsoen heeft geacht (artikel 2 NRC). De uitspraak over het donor-spotje is helaas nog niet beschikbaar, maar over het algemeen is de RCC zeer terughoudend in het oordeel over de goede smaak en fatsoen omdat de Commissie het niet aan haar acht om te bepalen welke reclames ‘smaakvol’ of ‘fatsoenlijk’ zijn. Een spotje over de datingsite Second Love, die volgens de jongerenbeweging van de SGP aanzette tot vreemdgaan, werd bijvoorbeeld om deze reden niet in strijd met goede smaak en fatsoen geacht.

In dit geval was er blijkbaar sprake van een uitzonderingsgeval waarin de RCC zich wel uitliet over het subjectieve criterium uit artikel 2 NRC. Uit het nieuwsbericht dat de RCC publiceerde blijkt dat de Commissie het niet vindt kunnen dat de suggestie wordt gewekt dat het “risicovolle” gedrag van de triatleet stoer is en een mens pas het uiterste uit zijn leven haalt als hij levensgevaarlijke risico’s neemt.

De RCC haalt ook aan dat dergelijke situaties traumatiserende gevolgen kunnen hebben voor zowel machinisten als andere bevolkingsgroepen en dat van de overheid mag worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening houden. Vreemd dat juist private partij ProRail dit jaar een campagne is begonnen waarin wordt opgeroepen om extra op te letten bij spoorwegovergangen, en de overheid deze boodschap met dit spotje juist in de wind lijkt te slaan.

De Commissie is het ten slotte niet met het ministerie eens dat de beelden als fictieve situaties herkenbaar zijn; mede door de geluiden wordt op realistische wijze een levensgevaarlijke situatie getoond.

Omdat de commercial een niet-commerciële reclame-uiting is, want ideëel, heeft de RCC slechts een advies aan de adverteerder kunnen uitbrengen om het spotje niet langer uit te zenden. Het ministerie heeft echter aangegeven gehoor te geven aan dit advies en zal de reclame van de buis halen.

Lees het nieuwsbericht van de RCC hier.



PAGINA DOORSTUREN

DEZE PAGINA IS SUCCESVOL DOORGESTUURD!

EEN REACTIE PLAATSEN

UW E-MAIL ADRES WORDT NIET GETOOND AAN ANDERE BEZOEKERS.

  1. NAAM
  2. E-MAILADRES
  3. BERICHT
  4. WANNEER U DEZE REGEL KUNT LEZEN, VUL HET VOLGENDE VELD DAN NIET IN!
  5.