020 530 0160

Publiek is de winnaar bij nieuwe Barbie reclame

Gepubliceerd op 29 oktober 2009 categorieën 

In 1997 bracht de one-hit-wonder Aqua hun enige succesvolle single “Barbie Girl” uit, dat op een ludieke manier kritiek uitte op de ‘Barbie-cultuur’. Alhoewel, is je nummer een succes te noemen als het 8 miljoen exemplaren heeft verkocht, maar toch op positie 33 van de 50 slechtste nummers aller tijden staat?

 

Mattel, de producent van de Barbie poppen, was het ook niet geheel eens met het denigrerende gebruik van haar merknaam in het nummer. In de 5 jaar durende rechtszaak die volgde werd Mattel uiteindelijk in het ongelijk gesteld. Volgens de Amerikaanse rechter kan je als cultureel icoon verwachten dat er parodieën over jou worden gemaakt.

 

Nu, 12 jaar nadat de rechtszaak is begonnen en 7 jaar nadat deze was verloren, heeft Mattel besloten om het nummer te gebruiken in haar reclame campagne om het merk weer nieuw leven in te blazen. Sommige delen van de teksten zijn wel veranderd, zoals bijvoorbeeld “You can brush my hair / undress me everywhere” naar het inspirerende “You can be a star / No matter who you a-a-a-re”.

 

Wie is nou uiteindelijk de winnaar? Aqua, die kritiek probeerde te uitten, maar nu weer royalty’s verdient aan het promoten van het Barbie merk, of Mattel, die kritiek en een verloren rechtszaak om wist te buigen naar een catchy reclame nummertje? Misschien is uiteindelijk slechts het publiek de echte winnaar.

 

Bekijk het reclame spotje op de officiële Barbie Website, of als je dat liever hebt, op YouTube.

Bron: Hypebot.com
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Bendert Zevenbergen

publicaties

Gerelateerde artikelen